Recensie: Ballingschap

Zaterdag, 25 november, 2023

Geschreven door: Shannon Messenger
Artikel door: Demi Stein

Vrienden met een mythische gevleugelde eenhoorn

Dankzij het eerste deel, De Verdwenen steden, weten we al dat Sophie anders is dan andere elven. Ze heeft als enige bruine ogen, heeft bijzondere en machtige krachten en lijkt veel meer te kunnen dan leeftijdsgenoten. In Ballingschap wordt wederom duidelijk gemaakt dat Sophie ‘anders’ is: ze raakt bevriend met een gevleugelde eenhoorn.

Geen terugblik op het eerste deel
De boeken in De Verdwenen Steden-serie zijn vrij dik. Er gebeurt veel, er worden veel karakters geïntroduceerd en tevens nieuwe termen/ krachten. Het is daardoor veel om te onthouden. Mijn verwachting was dan ook dat er in Ballingschap even teruggeblikt zou worden op het voorgaande deel, zodat lezers de kans krijgen het verhaal en de personages weer voor hun geest te halen. Shannon Messenger blikt echter niet terug op het eerste deel, ze gaat direct verder waar het eerste deel eindigde. Voor de lezers die de boeken aan één ruk achter elkaar lezen is dit prettig, maar voor de kinderen die er een poos tussen laten zitten, kan het problematisch zijn. Als volwassene had ik ook moeite om terug in het verhaal te komen, waardoor het begin van Ballingschap stroef aanvoelde. De vertaling van het derde deel heeft zich (op dit moment) niet aangekondigd, het is hierdoor niet te voorkomen dat er veel tijd tussen het lezen van de boeken zit.

Origine wereld
Eenmaal weer gewend aan de bijzondere wereld waar hoofdpersonage Sophie in leeft is het weer smullen. Messenger creëert met haar De Verdwenen Steden-serie een originele wereld.

Zoals al eerder aangegeven is Sophie anders dan andere elven. De grote vraag is natuurlijk: hoe kan het dat zij zo anders is? In Ballingschap krijgen we weer een paar puzzelstukjes over haar achtergrond, maar antwoord op de vraag krijgen we niet. Gezien de hoeveelheid delen in het Engels vermoed ik dat lezers per titel een paar puzzelstukjes krijgen en dat pas aan het einde bekend wordt wie Sophie precies is.

Avontuur en spanning
In deze wereld leven er meerdere magische wezens. Zo is er een gevleugelde eenhoorn, die slechts één keer eerder gevangen is genomen. Het is dan ook een grote schok wanneer blijkt dat Sophie bevriend is geraakt met één. Het is nu aan haar om dit magische dier te trainen zodat het verplaatst kan worden en veilig gehouden kan worden, zo’n uniek dier willen de elven niet zomaar kwijt.

Naast de training met de gevleugelde eenhoorn moet Sophie ook naar school. Ze is later op de school ‘lichtzwam’ gekomen dan leeftijdsgenoten, maar heeft meer vakken doordat ze meerdere krachten bezit. Sophie vindt dit allemaal erg spannend en stiekem vindt ze het onprettig dat ze zo anders is dan de rest. Doordat je wordt meegenomen in Sophie’s overpeinzingen krijg je het gevoel alsof je dit personage goed leert kennen.

Alsof deze twee zaken niet al genoeg avontuur in het boek brengen, wordt Sophie’s kracht enorm op de proef gesteld doordat ze op een geheime missie gaat. Ze raakt hierdoor in groot gevaar, maar probeert toch haar dierbaren ook te beschermen. Hoe dit afloopt? Dat lees je in het boek.

Shannon Messenger is een Amerikaanse auteur. Ze is bekend geworden met haar Keeper of the lost cities-serie, dat inmiddels tien boeken bevat. Ze studeerde Cinematic Arts waar ze onder andere kunst, screenwriting en filmproductie leerde. Ze ontdekte echter al snel dat ze het kijken van films leuker vind dan het maken ervan.