Recensie fantasy: Bride

Vrijdag, 15 maart, 2024

Geschreven door: Ali Hazelwood
Artikel door: Lindsay Blockhuys

Ali Hazelwood’s eerste fantasy boek

De Italiaanse Ali Hazelwood toonde onlangs aan dat ze, naast volwassen boeken, ook in staat is om een goede Young Adult neer te pennen. Met Bride begeeft ze zich in de fantasy wereld en in dit boek komt er behoorlijk wat smut en spice aan te pas. Voor de lezers die deze termen nog niet kennen: smut en/of spice staat voor seksueel getinte scénes. Vaak zijn deze erg expliciet. Hazelwood is hoogleraar neurowetenschappen en bewijst opnieuw dat ze een auteur is die zich in verschillende genres goed op de kaart zet.

Weerlingen en Vampyren
Misery Lark hoort nergens echt thuis. Niet in de mensenwereld, waar ze nochtans jaren incognito geleefd heeft. Niet bij de Vampyren, haar ‘originele’ thuishaven waar ze ondertussen terug woont. En al zeker niet bij de Weerlingen, de grootste vijanden van de Vampyren. Al jarenlang leven de volkeren in strijd met elkaar en kunnen ze zich niet op elkaars gebied begeven zonder hun leven te riskeren. Niemand is veilig op het gebied van een andere soort. Toch wordt Misery gedwongen om te trouwen met een Weerling, in de hoop een wapenstilstand te bekomen tussen beide volkeren. Hoewel Misrery eerst absoluut niet akkoord wil gaan met dit bevel van haar vader, bedenkt ze zich wanneer ze hoort met wie ze moet trouwen, zijn naam komt haar immers bekend voor. Haar dierbare vriendin is verdwenen en de naam van haar toekomstige echtgenoot is de naam die ze vond in de agenda op de dag van haar verdwijning. Hij zal er dus vast en zeker iets mee te maken hebben! Vastbesloten een dierbare vriendin terug te vinden besluit ze te trouwen met Lowe, een Weerwolf, die zelfs alfa van een hele roedel is. Beide beseffen dat dit puur een praktisch besluit is, maar blijft dit ook zo? Wat als de onderlinge relaties tussen Weerlingen en Vampyren beginnen te verschuiven?

Vlotte fantasie met veel smut
Bride is een vlot geschreven fantasy verhaal. Weerlingen die zich kunnen veranderen in een wolf. Vampyren die niet eten maar die éénmaal per dag bloed moeten drinken. Geuren die anders werken dan bij de mens, begrippen die voor Vampyren niet te begrijpen zijn,…. Het onderscheid tussen beide soorten wordt duidelijk uitgelegd. Ook de geschiedenis van de haat en wrevel wordt uit de doeken gedaan. Bovendien deinst Hazelwood er niet voor terug om een boek met veel smut en spice te schrijven. Zeker naar het einde toe worden de scenes expliciet en wordt er geen detail weggelaten. Dit wordt nooit als storend ervaren, het begint met een beetje speels geflirt over en weer, duidelijke aantrekkingskracht tussen beide hoewel dat ondenkbaar is tussen beide volkeren. De seksscenes komen op de juiste momenten in het boek en laten zien dat echte liefde alles kan overwinnen.

Eenzame karakters
Misery is al heel haar leven op zoek naar haar plaats in de wereld. Ze voelt zich nergens echt thuis en heeft absoluut geen warme band met haar vader.

“Ik was altijd alleen, in het schemergebied tussen twee werelden”

Het is dan ook mooi om te zien hoe Misery leert waar de conflicten tussen de Weerlingen en Vampyren vandaan komen en dat ze wil proberen om hier iets aan te veranderen. Dat bewijst dat Misery een sterke vrouw is die zich niet zomaar bij alles wil neerleggen. Ze is bereid om te vechten voor wat belangrijk is voor haar. Ze is uiteraard ondertussen getrouwd met een Weerling. Ook dat is niet simpel, want ze wordt natuurlijk absoluut niet aanvaard door de roedel als bruid van de Alfa Weerling. Een Vampyr, de aartsvrijand van de Weerlingen die plots in hun gebied komt wonen en dan nog getrouwd is met hun ‘baas’. Ze moet opboksen tegen heel wat weerstand en zelfs agressie. Haar plaats vinden lukt dan ook niet zonder slag of stoot.

Ook Lowe leren we in het boek beter kennen. Elk hoofdstuk begint met een cursief geschreven tekstjes, dit zijn de gedachten van Lowe. Het duurde wel even voor ik dit doorhad, maar na een tijdje wordt het wel duidelijk dat we daar dus zijn gedachten kunnen volgen.

Deze fantasy is zeker een aanrader voor lezers die nog niet heel vertrouwd zijn met het fantasy-genre. Het boek is zeer toegankelijk geschreven en goed te volgen. Naast fantasy zit er ook voldoende romantiek in het boek  waardoor het een aangenaam geheel wordt.