Recensie: Bunnie vs Monkie en de mens-invasie

Zaterdag, 6 januari, 2024

Geschreven door: Jamie Smart
Artikel door: Rita Pontororing

Samen het bos verdedigen?

Het eerste deel van Bunnie vs Monkie had als ondertitel “Het grappigste gevecht ooit is begonnen.” Toen maakten we kennis met konijn Bunnie en aap Monkie. De laatste is afgeschoten door drie heren in witte kleding en dacht dat hij was beland op een heel andere planeet. Een hilarisch moment: Monkie is aan de andere kant van de heuvel terechtgekomen.

Mens-invasie
Monkie die heel graag de baas wil zijn in het rustige bos van Bunnie en zijn vrienden zet zich sterk af tegen Bunnie en zijn vrienden. Maar wat zien we aan het slot van deel een? Daar zien we dat Monkie zich als het ware vastklampt aan Bunnie, bang voor het onbekende, de mens. Nu hebben zowel Bunnie als Monkie, in Bunnie en Monkie en de mens-invasie er een hele andere tegenspeler bij namelijk, de mens.

Zouden ze samenwerken tegen de mens? En wat komt de mens doen?

Wie is wie
Om de verhalen goed te kunnen volgen zijn voor in het boek de personages uitgetekend. Links de ‘leukerds’ die bij Bunnie horen. Rechts de ‘slechteriken’ bij Monkie.

Hetzelfde format
In dit deel gebruikt Smart hetzelfde format als in het vorige. Alle gebeurtenissen bevatten één jaar en de vier seizoenen passeren met hun eigen schermutselingen. De verhaalvorm is in stripvorm gevat, alhoewel het er af en toe heftig aan toe gaat zijn de illustraties niet echt druk overheersend. De strips zijn telkens in één hoofdstuk te lezen, die wel verband houden met elkaar maar die niet een vervolg zijn van het vorige hoofdstuk. Aan het eind zijn voor de tekenfans ‘strip-teken-tips’ stapsgewijs opgenomen. Bij elke stapjes wordt je bij je ‘tekenhand’ meegenomen.

Ditzelfde format geeft de indruk dat volgende delen ook op deze manier worden gepresenteerd. De cliffhanger aan het eind laat je weten dat er in elk geval weer een nieuw deel volgt. Na deze twee delen van Bunnie vs Monkie is het uitkijken naar deel 3. Leuke strips, goed leesbaar en grappig.

Leesfragment

Bunnie vs Monkie en de supersonische Maki! (8+)

Bunnie vs Monkie en het doemgenootschap (8+)