Recensie: Check & Mate

Woensdag, 20 december, 2023

Geschreven door: Ali Hazelwood
Artikel door: Lindsay Blockhuys

Young Adult debuut van Ali Hazelwood

Ali Hazelwood is een Italiaanse schrijfster die in 2021 doorbrak met De liefdeshypothese. Check & Mate is haar eerste Young Adult boek. Hazelwood is zelf hoogleraar neurowetenschappen.

Schaakmat
Met Check & Mate zet Hazelwood haar eerste stappen in de Young Adult wereld. Hoofdpersonage Mallory Greenleaf heeft gezworen nooit meer een schaakbord aan te raken. Ze zorgt alleen voor haar zieke moeder en haar twee puberende tienerzussen. Ze werkt in een garage om de kosten te dekken, en zet haar eigen leven op pauze om haar hoofd boven water te houden. Tot er plots iemand aan de deur staat met een wel heel mooi voorstel. Alleen moet Mallory dan wel terug beginnen schaken… Uiteraard kan ze niet weerstaan aan de hoge geldprijzen die lonken, en spelen tegen die knappe Nolan Sawyer is ook geen straf, toch?

Ook zonder voorkennis van schaken is dit een heerlijk feelgood verhaal. Er wordt regelmatig gesproken over een bepaalde opening in het schaken of een strategie. Maar dit is nooit storend geweest als je niets van schaken afweet. Hoewel een groot deel van het boek natuurlijk over schaken en de toernooien gaan, is er ook veel aandacht voor de personages.
De zusjes Greenleaf zijn hilarische, typische pubers. Mallory zelf wil vooral voor iedereen goed doen, en schuift haar eigen gevoelens en wensen hierdoor naar de achtergrond. En Nolan Sawyer, die wordt omschreven als ‘de bad boy van de schaak-scene’ heeft eigenlijk toch ook een klein hartje.

Fijne leeservaring
Dankzij de lengte van de hoofdstukken en de afwisseling met chatberichten leest het boek heel vlot. De verdeling tussen enerzijds de focus op het schaakspel en anderzijds de ontwikkelingen die de karakters doormaken maakt het een ontspannend boek om te lezen. Al zit er uiteraard ook voldoende drama en intriges in verwerkt. Je krijgt een inzicht in hoe een schaaktoernooi verloopt en je komt te weten dat je er vooral erg veel geduld voor moet hebben en de regels duidelijk moet kennen. Ook verwerkt Hazelwood enkele levenslessen in het boek, passages die je aan het nadenken zetten zoals onderstaande quote.

Schrijven Magazine

“Jaren waarin je wrok koestert en jezelf weghoudt van dingen die je gelukkig maken? Die duren heel lang.”

Eerste stap in het Young Adult
Hazelwood laat met dit boek zien dat ze prima in staat is om voor verschillende leeftijdscategorieën te schrijven. Dit boek is perfect als je houdt van mooie karakterontwikkelingen en als je een mooie relatie tot stand wil zien komen. In het  begin van het boek durft Mallory nogal bemoederend overkomen op haar zusjes, later in het boek zie je de relatie tussen hen verschuiven. Dat je daarbij nog wat kennis opdoet over schaken en af en toe hard op moet lachen met de uitspraken en het gedrag van de zusjes is daarbij mooi meegenomen!