Recensie: De club van zeven. Goed gedaan!

Vrijdag, 22 maart, 2024

Geschreven door: Enid Blyton, Tony Ross
Artikel door: Denise de Groot

Op zoek naar een nieuwe plek voor het clubhuis

Als je zelf jonge kinderen hebt, of misschien met jonge kinderen werkt dan weet je dat kinderen overal clubjes voor hebben. Vaak zitten ze zelf bij iets van een voetbalclub of een dansclub, maar tijdens het spelen verzinnen ze hun eigen clubjes. In de boekenserie De club van zeven volg je, hoe kan het ook anders, zeven kinderen die samen in een club zitten en allerlei avonturen meemaken.

De club van zeven is een geheime club van zeven kinderen die samenkomen om mysteries te ontrafelen, goede daden te verrichten of gewoon om lol te trappen. In deze boekenserie zijn in het Engels al vijftien delen verschenen. Het eerste boek komt al uit 1949.

Enid Blyton, de auteur van dit boek was een Britse schrijfster. Ze is jaren geleden overleden, maar haar boeken blijven populair, vooral bij jonge kinderen. Ze is vooral bekend van de vele boekenseries met de steeds terugkerende personages uit verschillende leeftijdscategorieën. Bekende series zijn “De vijf” en “Pitty”.

Sluit aan bij de belevingswereld
Avontuurlijke boeken doen het bij jonge kinderen altijd goed. In dit verhaal is de club van zeven op zoek naar een nieuwe plek voor een clubhuis. Ze besluiten een boomhut te maken. De hut moet uiteraard wel geheim blijven, dus als ze merken dat er spullen uit de hut verdwijnen gaan ze op onderzoek uit. Ze komen erachter dat de indringer een jongen is die Jeff heet. Wat Jeff hen vertelt laat hun avonturenhart sneller kloppen. Maar hoe komen ze erachter of het klopt en of er daadwerkelijk gevaar dreigt? Dit is echt een onderzoek voor de club van zeven!

Dit boek is het derde deel dat in het Nederlands vertaald is. Het hindert niet als je de delen niet op volgorde leest. Het feit dat dit boek onderdeel is van een serie maakt het extra leuk. Elk deel gaat over dezelfde kinderen, maar staat er een ander avontuur voor hen klaar. Als je meer delen leest dan herken je de verschillende personages en kun je een band met ze opbouwen. Er zijn verschillende persoonlijkheden in het verhaal, dus dat maakt het lezen ook verfrissend.

Weinig spanning
In vergelijking met de andere delen uit deze serie, is dit boek beduidend minder spannend. Je leest lang over het maken van de boomhut en pas na een tijdje komt er een indringer. Vervolgens gaat de club van zeven de feiten na die de jongen allemaal deelt, maar dat is niet meer dan langs een bepaalde locatie gaan. Pas in het laatste hoofdstuk komt de ontknoping. In de andere delen van de serie was de club van zeven op een gegeven moment ook zelf nog een beetje in gevaar, maar daar is nu geen sprake van.

Kortom, houdt jouw kind van avonturenboeken dan is dit boek zeker geschikt. Toch kun je de andere delen beter eerst lezen.

Leesfragment

De club van zeven. Goed gedaan! (8+)