Recensie: De opkomst van de draak

Woensdag, 15 november, 2023

Geschreven door: George R.R. Martin
Artikel door: Demi Stein

Voor de fans van Game of Thrones

De opkomst van de draak is een rijk geïllustreerde prequel van Game of Thrones. Het is een introductie tot de familie het huis Targaryen, de iconische familie die centraal staat in HBO’s Game of Thrones-prequel-tv-serie House of the Dragon en George R.R. Martins boek Vuur en Bloed.

In dit boek lees je alles over huis Targaryen, je kunt het zien als hun geschiedenisboek, begeleidt met 180 compleet nieuwe kleurenillustraties. De Targaryens zaten honderden jaren lang op de IJzeren Troon van Westeros, terwijl hun draken de hemel regeerden. Je leest over oprichting en de geschiedenis van de legendarische Targaryen-familie, voortbordurend op de prequel Vuur en Bloed. Je leest over de verovering van Westeros tot aan de bloederige burgeroorlog die bijna een einde maakte aan de Targaryen-dynastie en hun draken – alles komt in dit luxe naslagwerk sprankelend tot leven.

Geen boek voor leesplezier
De opkomst van de draak is een boek dat uitsluitend bedoeld is voor de fans. Het is geen boek waar je veel leesplezier uit haalt. De schrijfstijl van George R.R. Martin is in deze luxe editie moeilijk te volgen, waardoor het onthouden van gebeurtenissen in dit boek zeer lastig is. Zoals hierboven al aangegeven kun je het boek zien als een geschiedenisboek van de bekende Targaryen-familie, het is perfect naslagwerk als je op zoek bent naar een belangrijk moment in hun geschiedenis. Om het boek van kaft tot kaft te lezen, is echter niet aan te raden.

Kunst in boek-vorm
De opkomst van de draak is dus rijkelijk geïllustreerd, waardoor het een prachtig boek is om door heen te bladeren en te displayen in je boekenkast. De illustraties zijn kleurrijk, groot en alom aanwezig. Veel illustraties zijn ook zeer gedetailleerd. Een voorbeeld zie je hieronder.

Bijna echt
Hoewel dit boek op zichzelf staand geen aanrader is om van kaft tot kaft te lezen, is het toch bijzonder (en het vermelden waard) dat schrijver Martin een wereld heeft gecreëerd die bijna echt voelt. Wereldwijd zijn er miljoenen fans van de boeken en de TV-series, en mede doordat Martin aan alles heeft gedacht binnen deze wereld, doet het aanvoelen alsof de wereld echt is. De opkomst van de draak is daar dan ook een goede toevoeging op. Het boek bevat alle informatie over de Targaryen-familie en het voelt alsof het echt bestaand na-slagwerk is. Door de complexiteit van dit naslagwerk is het ingewikkeld om er een cijfer aan te verbinden, daarom laat ik het dit keer achterwege. De opkomst van de draak is geen aanrader voor iemand die net aan deze serie begint, maar het is wel degelijk een boek dat je ‘moet’ hebben als fan van de serie en tevens een geweldig boek om cadeau te geven aan fans van de Game of Thrones.

Voor het eerst verschenen bij Bazarow