Recensie fantasy thriller: De sleuteldrager

Dinsdag, 26 december, 2023

Geschreven door: Charlotte de Winter
Artikel door: Silke Wimme

Spannend debuut

De Sleuteldrager is het debuut van de Nederlandse Charlotte de Winter. Haar liefde voor Engeland bloeide nog meer op vanaf het moment dat zij in Exeter ging wonen, waar ze Engelse Taal & Letterkunde studeerde. Met De Sleuteldrager probeert ze verschillende soorten genres met elkaar te combineren zoals thriller, fantasy, roman…

Moordonderzoek
De Schotse rechercheur Finlay Reid en zijn partner worden opgeroepen om de moord op een Engelse wetenschapper te onderzoeken. Zijn vrouw Robyn Ashton wordt aanvankelijk als hoofdverdachte gezien. Maar dan blijkt zij net als Finlay een Kai te zijn. Iemand die Halfwegen kan zien en bovendien ook met hen kan praten. Halfwegen zijn doden, die nog op aarde ronddwalen en de Kai helpen hen om hun laatste hoofdstuk af te sluiten, zodat ze toch de weg vinden om de aarde te kunnen verlaten.
Voor Finlay is alles nog overweldigend, zijn gave als Kai is nog maar recent aan het licht gekomen. Hij besluit om in te gaan op Robyn’s voorstel, dat zij zijn mentor wordt. Wat het onderzoek naar de moordenaar van haar echtgenoot alleen maar bemoeilijkt.

Less is more
De Sleuteldrager is een spannend debuut van een veelbelovend auteur. Doch zijn er hier en daar nog enkele verbeterpunten. Zo is het zeker interessant wanneer een auteur verschillende genres met elkaar probeert te vermengen en op deze manier een breder lezerspubliek aan te spreken. Maar vaker blijkt ‘less is more’ toch beter te zijn, zoals hier. Met de combinatie fantasy en misdaad is helemaal niets mis, het gaf heel wat vaart aan het verhaal en als lezer werd je enorm geprikkeld om verder te lezen. Maar de feelgood en erotische elementen gaven niet echt een meerwaarde aan het verhaal. Op een bepaald moment kwamen teveel genres samen in het verhaal en kun je als lezer toch even in verwarring raken.

Het is een dun boekje en van mij had het zeker een 100 pagina’s meer mogen zijn, want zo had de auteur meer ruimte om de historische achtergrond van de Mara’s, Kaii en Halfwegen uit te werken. Tijdens het lezen werd ik enorm nieuwsgierig naar hun ontstaan en geschiedenis, maar bleef hier op mijn honger zitten. De auteur had hier heel wat meer kunnen uithalen met de Engelse geschiedenis als achtergrond.
De personages zijn goed uitgewerkt, zelfs voor de koele Robyn krijgt men als lezer heel wat sympathie. Dit door de aangename en fijne schrijfstijl van Charlotte de Winter. Hierdoor leest het verhaal ook zeer vlot. Eenmaal je eraan bent begonnen wil je ook weten hoe het afloopt. De uiteindelijke plot is wat voorspelbaar,

Ons Amsterdam

Ook verschenen op Boekencast