Recensie: De tijgerprinses en andere fonkelnieuwe sprookjes

Woensdag, 22 november, 2023

Geschreven door: Sanne Miltenburg
Artikel door: Britt Arp

Magie komt tot leven

Als klein meisje ben ik altijd een enorme fan geweest van sprookjes. Mijn ouders lazen oneindig veel voor en dat was altijd het genietmomentje van de dag. Alles kwam voorbij. Zo ook de klassieke sprookjes. Sprookjes zijn natuurlijk niet weg te denken uit de jeugdcultuur. De meeste sprookjes zijn inmiddels wel een beetje gedateerd waardoor andere verhalen nu sneller de voorkeur krijgen. En toen was daar dit boek… Sprookjes krijgen nieuw leven ingeblazen op een manier die ik mezelf nooit voor ogen hield. De verhalen zijn origineel, grappig, hartverwarmend en prachtig geïllustreerd. Dit boek is niet alleen een genot om te lezen, maar ook absoluut om te bekijken.

Met een lach en een traan
Sprookjes hebben iets bijzonders. Ze nemen je mee naar een andere wereld, ze ontroeren je, laten je lachen. Het schrijven van nieuwe sprookjes die dit met je doen, lijkt een onmogelijke opgave. Toch is het Sanne Miltenburg gelukt om 17 fonkelnieuwe sprookjes op papier te zetten. Deze prachtige sprookjes zijn gebundeld in een boek waar je naar blijft kijken. Doordat de illustraties door het verhaal heen lopen, heb je altijd iets om naar te kijken. Je voelt je verbonden met de personages. Wat zij meemaken is zo herkenbaar dat je overal wel iets uit kan halen. Er gaat een nieuwe wereld open. En dat gaat gepaard met heel veel humor, emotionele stukken en prachtige, belangrijke boodschappen.

“Gelukkig zit onder dit blinkende harnas nog steeds mijn verlegen schildknaap verstopt. De jongen waar ik verliefd op ben geworden.’ ‘Vond… Vond je me al die tijd al leuk?’ stamelt Mats. ‘Ja natuurlijk, oen.’ Ze lacht. ‘Zag je dat niet? Voor mij hoefde je geen ridder te worden.’’

Een compleet boek met potentie
Ik geniet altijd enorm van het lezen van boeken, maar dit boek heeft potentie. Niet alleen potentie om voorgelezen te worden aan heel veel kinderen, maar dit boek heeft het ook zeker in zich om het nieuwe lievelingsboek te worden van heel veel kinderen, ouders, opa’s, oma’s en leerkrachten. Door de veelzijdigheid van de verhalen verveelt het nooit.  Dit boek zelf lezen is een sprookje, maar ook het voorlezen is een feest. Laat jezelf elke keer opnieuw betoveren. Met dit boek heb je een écht sprookje in handen.

Leesfragment