Recensie: De Titanic en het raadsel van de Grote Omar

Maandag, 25 maart, 2024

Geschreven door: Marlene Rebel, Lucinda Vos, Sophie Pluim
Artikel door: Sanne de Jong

Kom aan boord!

Stap aan boord en reis mee met de beroemdste stoomboot: de Titanic! Er zijn al vele verhalen over dit schip verteld, maar in De Titanic en het raadsel van de Grote Omar lees je over iets wat je waarschijnlijk nog niet eerder hebt gehoord. De vader van Cilia heeft namelijk een kunstwerk meegenomen aan boord dat de Grote Omar heet. Zal het kunstwerk de reis overleven? We weten immers allemaal wat de eindbestemming van de Titanic is geworden.

Op reis
Voor haar verjaardag mag Cilia mee op reis met de Titanic naar New York. Haar hondje Toto is natuurlijk ook mee aan boord, maar als Cilia erachter komt dat haar hond in een kennel op het bovendek moet verblijven, vindt ze het opeens een stuk minder leuk. Tom reist ook mee met de Titanic. Hij is alleen stiekem aan boord geklommen, toen de boot nog aan de kant lag. Hij wil aan zijn vader bewijzen dat hij geen slappeling is. Hoe zal dat aflopen?

Marlene Rebel en Lucinda Vos vormen samen een auteursduo. Voordat ze in 2018 begonnen met het schrijven van kinderboeken, waren ze allebei schrijvers van onderwijsmateriaal. Inmiddels is De Titanic en het raadsel van de Grote Omar hun derde historische kinderboek. Hiervoor verschenen van het duo de boeken Leeuw met strepen en Onze lange reis met het hoofd in de koffer.

Cilia en Tom
Dit verhaal wordt verteld vanuit twee perspectieven. Het ene perspectief is dat van Cilia, een twaalfjarig meisje met rijke ouders en een hondje genaamd Toto. Het andere perspectief is dat van Tom. Hij is eigenlijk het tegenovergestelde van Cilia. Hij kruipt via de trossen omhoog en verstopt zich onder het zeil van een reddingsbootje. Zijn vader werkt in de keuken van de Titanic, maar is eigenlijk de hele tijd dronken. Hij doet vaak niks en probeert van de rijkere te stelen. Toch vindt hij Tom een slappeling, maar Tom wil hem het tegendeel bewijzen.

Cilia en Tom hebben allebei de drang om zich te bewijzen aan hun ouders. De moeder van Cilia is vooral bezig met hoe ze overkomt bij haar vriendinnen en vindt dit het belangrijkste. Cilia komt daarom regelmatig op de tweede plaats. Dit merk je mede doordat ze de naam van haar hondje Toto niet kan onthouden, althans ze doet er niet echt haar best voor. Ze is haar vaders prinses, hij is heel beschermend. Dit komt mede doordat Cilia een oogaandoening heeft. Cilia wil laten zien dat ze zichzelf prima kan redden. Tom heeft de laatste vijf jaar af en aan bij zijn tante gewoond, daar werd hij gebracht als zijn vader hem weer eens zat was. Tom wil laten zien dat hij prima mee kan met zijn vader, hem kan helpen en zijn steentje kan bijdragen.

Tom en Cilia ontmoeten elkaar als Tom uit de sloep stapt waar hij verstopt zat. Zijn pet waait weg en Cilia stapt erop. Daarna zullen ze elkaar nog vaker ontmoeten als Tom voor de honden in de kennel gaat zorgen.

Boeken
Boeken spelen een belangrijke rol in dit verhaal. Met name het boek dat de Grote Omar heet. Het is het allermooiste en duurste boek ter wereld. Het is een waar kunstwerk, bezet met edelstenen. De vader van Cilia bewaart het in een koffertje en draagt het zorgvuldig bij zich. De naam van dit boek zit ook in de titel van het verhaal. Dit maakt je als lezer nieuwsgierig en het zorgt ervoor dat je weet dat het koffertje van de vader van Cilia belangrijk is.

Het raadsel van de Grote Omar had wat mij betreft wat grootser neergezet mogen worden. Het duurt wat lang voordat dit boek een rol gaat spelen. Lange tijd weet je alleen wat de Grote Omar is, terwijl je er eigenlijk meer over wilt weten. Dit bleef voor mijn gevoel wat aan de oppervlakte, terwijl ik door de titel het idee had dat dit boek de hoofdrol zou gaan spelen.

De uitleg achter in het boek is een mooie aanvulling. Met name de informatie over de Grote Omar was enorm interessant. Wist je dat er naast de echte Grote Omar in ieder geval nog twee edities bestaan? Door deze uitleg weet je wat in ieder geval echt gebeurd is en over welke gebeurtenissen twijfels bestaan. Van dit laatste hebben de auteurs gebruikgemaakt om zo hun eigen fantasie de vrije loop te kunnen laten gaan. Daardoor hebben ze dit avontuurlijke verhaal kunnen bedenken en kan jij als lezer op een leuke manier kennismaken met het verhaal van de Titanic!

—