Recensie feelgood: De verbouwing

Zondag, 14 april, 2024

Geschreven door: Tarah DeWitt
Artikel door: Joke Zwier

Een second chance-romance waar de vonken van afspatten!

Geestelijke verwaarlozing in de jeugd en dwingende verwachtingen van ouders leiden tot onaangepast gedrag en het afreageren op andere mensen zodra die te dichtbij komen. Wat kun je als volwassene eraan doen als je je niet gewenst voelt en moeite hebt om jezelf bloot te geven? Het verleden loslaten is niet makkelijk, maar muurtjes optrekken wel. En om deze af te breken is nog niet zo eenvoudig.

Een erfenis in de vorm van een bouwvallige woning in de badplaats Santa Cruz zorgt voor een noodgedwongen samenwerking tussen de blutte LaRynn Lavignez en Deacon Leeds. Als achttienjarige hadden zij een stormachtige zomerliefde die abrupt eindigde. Nu zij elkaar tien jaar later weerzien doet dit de vonken ervan af spatten, maar in eerste instantie niet in positieve zin. Elk woord dat ze tegen elkaar zeggen wordt op de weegschaal gelegd en lokt een felle reactie uit van LaRynn doordat die Deacon niet laat uitpraten. Zij voelt zich in alles aangevallen, waarop Deacon pareert en haar regelmatig de gek aansteekt. Maar om van de bouwval wat te kunnen maken hebben ze geld nodig en moeten ze trouwen, opdat LaRynn het geld van haar  erfenis krijgt. Samenwonen en slopen onder één dak gaat gepaard met de nodige hindernissen en er zijn genoeg obstakels te overwinnen voor hun beiden. Gaat LaRynn leren van zichzelf te houden en ziet Deacon kans zijn scherpe tong te bedwingen?

Een ware uitdaging
De verbouwing start met een aantal triggerwaarschuwingen omtrent ouderlijke, emotionele verwaarlozing, grof taal gebruik en seksueel expliciete inhoud waarvan de jonge lezer rode oortjes zal krijgen. Aan het begin van het boek staat er een afspeellijst, waarvan Sweet Vibrations de lezer bij zal blijven, wanneer deze bij dit hilarische fragment gaat komen. Het verhaal wordt afwisselend vanuit LaRynn en Deacon verteld. De spanning in De verbouwing bouwt zich langzaam op. Zowel Larynn, als Deacon tasten af tot hoever ze kunnen gaan en regelmatig ontstaan hierdoor lachwekkende situaties. Wonen in een woning waar de waterleidingen niet in orde zijn vraagt om ellende en daar komen beide echtelieden tot elkaars vermaak en ergernis achter. DeWitt weet dit op een humoristische wijze in het boek te verwerken. Maar er is niet alleen normale spanning. De erotische spanning knettert in de loop van het verhaal van de pagina’s af en anderen horen en zien meer dan ze lief is. De hoofdpersonages leren we redelijk goed kennen en evolueren volop. Deacon die gek op het uit de tent lokken van LaRynn is, maar ook kampt met jeugdtrauma’s. LaRynn is best onzeker en weet niet goed weet hoe ze vrienden moet maken. Voor haar is aanval de beste verdediging. De band met haar moeder is niet best, maar begint zich te herstellen wanneer LaRynn haar moeder aanspreekt op de dingen die haar raken. Langzaam stelt ze zich meer open, wat een positieve verandering voor haar omgeving is.

De verbouwing is een leuk tussendoortje waarin de gevolgen van een moeilijke jeugd, misverstanden en muziek als een rode draad door het verhaal lopen.

Voor het eerst gepubliceerd op Bazarow

Wandelmagazine