Recensie: Dochter van de Scharlaken Rozen

Maandag, 6 november, 2023

Geschreven door: Chloe Gong
Artikel door: Demi Stein

Twee bendes in het Shanghai van 1926

Dochter van de Scharlaken Rozen is het eerste deel in de Verboden Duet-serie geschreven door Chloe Gong. Het is een verhaal dat zich afspeelt in het oude Shanghai, en is tevens een razend spannend en uniek fantasy boek.

Juliette en Roma zijn de troonopvolgers van de twee beruchte bendes in Shanghai. Julia Cai, troonopvolgster van de Scharlaken Rozen, zou een bloedhekel moeten hebben aan Roma Montagov, die zijn trouw verplicht is aan de bende Witte Magnolia’s, maar je raadt het misschien al… Juliette en Roma zijn elkaars eerste liefde.

De machtsstrijd tussen de twee bendes levert spannende situaties op, maar is niet het enige wat de straten in Shanghai in gevaar brengt. Een nog onbekende, maar duistere kracht, drijft mensen letterlijk tot waanzin. Er vallen doden en de noodtoestand wordt uitgeroepen. De bendes zitten met hun handen in het haar, want gaat er een levensgevaarlijk virus rond, schuilt er een monster in de schaduw of is het totaal wat anders? Juliette en Roma zijn genoodzaakt de handen ineen te slaan, om de inwoners van Shanghai te beschermen.

Klassiek verhaal in een modern fantasy jasje
Dochter van de Scharlaken Rozen is overduidelijk een adaptatie van het klassieke liefdesverhaal Romeo en Julia. Niet alleen de namen komen overeen, maar ook de spannende opbouw van de relatie ontwikkelingen tussen deze twee hoofdpersonage en het hele concept ‘verboden liefde’ komen duidelijk naar voren. De vraag of dit liefdesverhaal op dezelfde manier eindigt als in het klassieke verhaal blijft nog even een mysterie. Deel twee, Zoon van de Witte Magnolia’s, is recent verschenen. De spanningen tussen de bendes, maar met name de dialogen tussen Juliette en Roma, zijn zeer vermakelijk.

Fantasy voor beginners
Dit boek is uitermate geschikt voor de beginnende fantasy lezer. Het fantasy aspect is namelijk makkelijk te volgen, doordat het verhaal redelijk dicht bij de werkelijkheid blijft. Dochter van de Scharlaken Rozen is echter wel wat lastiger te volgen dan een gemiddeld Young Adult boek, het wordt namelijk complexer gemaakt doordat het zich in Shanghai, in 1926 afspeelt.

Gong vindt het belangrijk om de Chinese cultuur duidelijk over te brengen en geeft hierbij gelijk een geschiedenislesje. Gedetailleerde omschrijvingen van de omgeving, klederdracht en omstandigheden binnen een gezin blijven dan ook niet achterwege. Hoewel het lezen van dit boek daardoor meer vergt van een beginnende lezer, is het dat zeker wel waard. De geschiedenis en informatie over de oud Chinese cultuur zijn juist hetgeen dat Dochter van de Scharlaken Rozen diepgang geeft. Uiteraard dien je wel te houden van het bovennatuurlijke om dit boek te lezen. Hoewel het fantasy aspect mee valt en goed te volgen is, vallen er namelijk vele doden door de duistere macht en is dit wel de grote rode lijn.

Chloe Gong
Gong weet haar lezers met haar prettige schrijfstijl mee te voeren in een dramatisch verhaal. Het is een perfecte balans tussen spanning, drama en liefde. Ik geef graag een voorbeeld van een quote waarin duidelijk naar voren komt hoe Gong een omgeving vast weet te leggen in woorden:

“Dat was iets wat steeds meer in het oog sprong hoe verder je je Shanghai in waagde. Het leek alsof alles was aangelegd door een luie kunstenaar: daken en vensterbanken krulden en spanden zich in de prachtigste bogen en hoeken, om dan plotseling ergens op te houden, of te eindigen tegen een buurpand. Er was nooit genoeg ruimte in de armste delen van deze stad. Het materiaal was altijd op net voordat de bouwers klaar waren. Buizen waren altijd ietsje te kort, afvoerputjes waren maar half afgedekt, stoepen leken naar zichzelf op te rijzen.”

Chloe Gong is geboren in Shanghai, opgegroeid in Nieuw Zeeland en woont momenteel in New York. Dochter van de Scharlaken Rozen was haar debuut en werd een #1 New York bestseller. Haar boeken zijn al in meer dan twintig landen gepubliceerd.

Limited Edition uitgave
Spanning, sensatie, liefde, volwassen taalgebruik in een unieke maar interessante omgeving, zorgen er allemaal voor dat veel lezers van dit verhaal kunnen genieten. Hoewel het Young Adult is, zullen veel volwassenen het ook zeker kunnen waarderen. En alsof dat nog niet voldoende is, heeft uitgeverij Boekerij van de eerste druk een prachtige Limited Edition gemaakt.

De eerste druk van dit boek is een hardcover met stofomslag geworden, met bedrukt boekblok en mooie stofomslag. De schutbladen bevatten een illustratie van de hoofdpersonages en er zit ook een auteursbrief in het boek. Het is dus ook nog eens een plaatje voor in de kast.