Recensie: Een fatale rol

Vrijdag, 20 oktober, 2023

Geschreven door: Louis A. Detmar
Artikel door: Klaske Bakker

Trammelant in de familie

Een fatale rol is een knap geconstrueerde historische misdaadroman, waarin Louis A. Detmar het verhaal vertelt van de familie Brouillard, waarvan de stamboom teruggaat naar het Frankrijk van de 17de eeuw. De verhoudingen binnen de familie komen op scherp te staan als er sprake blijkt te zijn van een grote erfenis, waarbij een geheime koker met tekeningen een prominente rol speelt.

Notaris in ruste
Een fatale rol is de tweede roman van Detmar, een gepensioneerde notaris, die tijdens zijn werkzame leven een grote interesse had in het afwikkelen van nalatenschappen. Zowel bij zijn eerste roman De vereffening als bij Een fatale rol, is duidelijk dat Detmar gebruik heeft kunnen maken van zijn kennis en ervaring uit de praktijk.

Tijdens een familiereünie brengt oom Alfred, de pater familias, de familieleden op de hoogte van het naderende einde van de zeer vermogende tante Gryt. Haar gezondheid is zwak en ze zal niet lang meer leven. Alfred deelt namens haar mee dat de erfenis niet naar de kinderen zal gaan, want zij hebben het immers allemaal goed, maar naar de kleinkinderen, opdat zij ook de kans krijgen om hun leven op te bouwen in deze voor hen zo lastige tijd. Vervolgens vertelt Alfred dat er een rol is gevonden in het huis van Gryt, een rol met… En dan valt Alfred dood neer. Daarna volgen de gebeurtenissen elkaar in razend tempo op.

Grof geweld
Iedereen aast op de erfenis en men wil weten waar de rol is waar Alfred het over had. Tante Gryt wordt dood aangetroffen in haar landhuis. Ze is met grof geweld om het leven gebracht. Verschillende familieleden worden verdacht. Er ontstaan vragen over de man van Gryt die jaren geleden verdwenen is. Kleinzoon Max en zijn vriendin Mirjam gaan naar Frankrijk om een en ander uit te zoeken. Sommige echtparen krijgen ruzie en gaan uit elkaar. Een neef doet een zelfmoordpoging.

Dans Magazine

En dan zijn er nog de zeer religieuze oom Thomas die pogingen doet om alles tot bedaren te brengen en de flamboyante oom Jan, een vooraanstaand klimatoloog.

Al die gebeurtenissen maken het verhaal spannend en zorgen voor een enerverend verhaal. De stijl is veelal luchtig en regelmatig humoristisch van toon, waardoor het boek ondanks de ernst van de gebeurtenissen eerder lichtvoetig dan ernstig van aard is. Maar doordat er zoveel achter elkaar gebeurt, wordt diepgang gemist. Zo krijg je als lezer nauwelijks de kans om mee te voelen met de ellende en het verdriet van sommige familieleden.

Verder is het niet duidelijk waarom Detmar ervoor gekozen heeft om het verhaal te situeren in 2027, aangezien de geschetste klimaatproblematiek ook anno 2023 al zeer actueel is.

Ondanks het gebrek aan diepgang is Een fatale rol als geheel een spannende roman, die tot het einde toe blijft boeien. De veelheid aan gebeurtenissen geeft je het gevoel in een sneltrein te zitten, waar je niet zomaar uit kunt en wilt stappen. Onderweg raast er van alles langs je heen en telkens als je denkt dat alles voorbij gekomen is, volgt er toch weer een verrassing. Aangekomen op het eindpunt denk je dat het klaar is. Maar zo gauw je wilt uitstappen, weet Detmar je opnieuw te verbazen.