Recensie: Enclave

Zaterdag, 7 oktober, 2023

Geschreven door: Peter Hamersma
Artikel door: Mieke Schepens

De politieke thriller is niet helemaal onrealistisch

In Enclave lees je over de bevolking van Slautis, een klein fictief Europees land, dat bijna meegezogen wordt in de plannen van een vreemde mogendheid om invloed te krijgen in hun land. Net zoals in vele Europese landen kenden de inwoners van Slautis eerst voorspoed, maar nu heerst er werkeloosheid en zijn er grote problemen in onder andere de gezondheidszorg.

Ondernemer Lado Vantaggio besluit zich met de politiek te gaan bemoeien omdat de onvrede in zijn land inmiddels voelbaar is. Al snel merkt hij dat veel mensen, net zoals hij, iets aan de situatie willen doen en samen besluiten ze om een nieuwe politieke partij te starten. Ze krijgen steeds meer stemmen in de peilingen en hun positie in de op handen zijnde verkiezingen ziet er niet slecht uit.

Media
Wat Lado en zijn aanhangers niet opgevallen is, is dat personen in de partij infiltreren die andere bedoelingen hebben. Het zijn indringersvan een vreemde mogendheid die via social media en manipulatie van goedgelovigen steeds meer een voet tussen de deur krijgen bij allerlei belangrijke beslissingen.

Peter Hamersma, een financieel consultant, geeft met Enclave antwoord op de vraag: kan een (kleine) maatschappij door middel van intriges, chantage en manipulatie van media dusdanig beïnvloed worden, dat de macht in handen komt van een vreemde mogendheid? Hamersma blijkt goed onderzoek verricht te hebben en heeft zeker kennis van zaken.

De personages zijn goed beschreven en in de negenenzestig niet te lange hoofdstukken zit je geen moment stil. Op het einde komen nog een aantal nieuwe personages naar voren, maar alles heeft zijn plaats in het geheel. Enclave is een originele en spannende politieke thriller, mede omdat wat er in dit verhaal gebeurt niet helemaal onrealistisch is. Deze dreiging zou zo maar plaats kunnen vinden in onze echte wereld.

Ook verschenen op Blogspot