Recensie: Er was ook eens…

Zaterdag, 16 maart, 2024

Geschreven door: Milouska Meulens, Djenné Fila
Artikel door: Sanne de Jong

Unieke sprookjes

In Er was ook eens… vertelt Milouska Meulens sprookjes zoals je ze nooit eerder las. Vanaf jongs af aan was ze dol op lezen en met name op sprookjesverhalen vol magie en fantasie. Maar wat ze zo jammer vond, was dat deze sprookjes steeds weer over dezelfde personages gingen: elfjes, feeën, kabouters, prinsen en prinsessen, reuzen, trollen en draken. Karakters als Mama Watra of de Regenboogslang kwam ze nergens tegen. Daarom schreef ze dit wonderbaarlijke sprookjesboek waar deze personages wel in voorkomen!

Bijzondere karakters
In dit boek worden zeven sprookjes op een unieke manier vertelt. Je leert Mama Watra en de Regenboogslang kennen, maar ook Dhira en zijn vier broers die naar de Overgangspoort gaan, de zeegeest Sedna en de verteller Omama. Stuk voor stuk bijzondere karakters, die voor mij tot nu toe onbekend waren, maar waar ik met veel plezier mee heb kennisgemaakt.

Milouska Meulens (1973) is geboren in Willemstad te Curaçao. In het tweede jaar van haar middelbare school wist ze al wat ze wilde: ‘Ik wilde m’n naam in kranten en tijdschriften zien staan en besloot die droom werkelijkheid te laten worden’ en dat is zeker gelukt. Ze schrijft, presenteert, spreekt, corrigeert en maakt radio. Je kan haar kennen van de programma’s NOS Jeugdjournaal, Groen Licht en Vroege Vogels. Naast Er was ook eens… schreef ze de kinderboeken Elin en Mondi en recent is haar autobiografische boek Moederland verschenen.

Djenné Fila (1995) maakte de illustraties bij Er was ook eens… In 2017 studeerde de Tilburgse illustrator af aan de Academie voor Kunst en Vormgeving St. Joost. Sindsdien heeft Fila naam weten te maken in het kinderboekenvak. Na een tekening in het boek Griekse helden en haar illustraties bij een sprookje uit De kikkerbilletjes van de koning, debuteerde ze in 2019 in het kinderboekenvak met haar illustraties bij Het beest met de kracht van tien paarden. Daarna volgden er nog veel meer boeken. In 2023 won Fila het Gouden Penseel voor haar illustraties in Een kleine geschiedenis van de mens door dierenogen.

Duizenden jaren oud
Meulens heeft ervoor gekozen om verhalen uit te kiezen die al duizenden jaren verteld worden, maar die in de westerse wereld minder bekend zijn. Ze heeft de verhalen gehusseld, een dot fantasie eraan toegevoegd en zo haar eigen unieke sprookjes gecreëerd, waarvan de basis dus in oeroude verhalen ligt. Djenné Fila heeft dit goed aangevoeld en haar illustraties perfect op de verhalen afgestemd. Hierdoor ademt het boek een bijzondere sfeer, wat op iedere pagina terug te zien is. Wat vooral mooi gedaan is, is het oude boek op het omslag waar een poort in is gemaakt. Die poorten komen bij elk verhaal terug en worden steeds dunner, alsof je als het ware door het boek bladert. Kijk vooral eens op de Instagram van Fila om te zien hoe ze dit beeld gecreëerd heeft.

De zeven verhalen zijn stuk voor stuk uniek. Soms voelen ze wat absurd en bijzonder aan, omdat het verhalen en karakters zijn waar niet iedereen op jonge leeftijd mee in aanraking is gekomen. Maar misschien voelt dit voor jou juist als thuiskomen en was een prinses als Doornroosje en de rare sprookjes van Grimm juist raar. Of dit nou je eerste kennismaking is of de honderdste keer dat je deze karakters voorbij ziet komen, dit boek geeft een inkijkje in een sprookjeswereld die niet vaak is opgeschreven in Nederlandse kinderboeken.

‘Rocky en de oermoeder’
Wat Meulens onder andere goed heeft gedaan, zie je bijvoorbeeld terug in het verhaal ‘Rocky en de oermoeder’. In dit verhaal gaat een reiziger naar een vreemd land waar iets bijzonders aan de hand lijkt te zijn. Iedereen is daar blij en rijk, niemand steelt, liegt of pest. In dit verhaal lees je mee vanuit de reiziger die dit land ook niet kent. Hierdoor voelt het alsof je zelf een beetje de reiziger bent die langzaamaan meer te weten komt over Watramama. Dit is een fijne manier om als lezer meegenomen te worden in een verhaal.

In dit boek staat ‘samen’ centraal. Er worden samen verhalen vertelt, verschillende mensen werken samen en samen hebben ze elkaar lief. Het is mooi dat dit thema de kern van het boek is en dat dit in elk verhaal terugkomt.

—