Recensie fantasy: Trial of the Sun Queen

Donderdag, 18 april, 2024

Geschreven door: Nisha J. Tuli
Artikel door: Joke Zwier

Innemende en inventieve heldin in nieuwe YA fantasy serie

Het leven is elke dag een uitdaging, waarin je kunt bereiken wat je wilt, als je er maar in geloofd. In Trial of the Sunqueen staat hoofdpersonage Lor voor een gigantische beproeving waarin ze wordt uitgedaagd om tot het uiterste te gaan. Samen met haar broer en zus weet Lor al twaalf jaar onder erbarmelijke omstandigheden te overleven in Nostraza, een gevangenis in het district Aurora. Waarom Lor daar als kind terecht is gekomen weet ze niet. Tijdens een opstand wordt zij meer dood dan levend bevrijdt uit de Put waar ze voor straf zat en ontwaakt in het district Aphelion in het Zonnepaleis. Tot haar grote verrassing wordt zij als tribuutkandidaat ingezet tijdens de Zonnekoninginselectie. Een felle strijd barst los tussen tien vrouwen, waarvan negen Fae die voor vier totaal verschillende uitdagingen komen te staan. Voor de winnares wacht de felbegeerde titel Zonnekoningin en natuurlijk Zonnekoning Atlas. Lor is vastbesloten er alles aan te doen om te winnen, want terugkeren naar Nostraza is geen optie. Alleen wie kan ze vertrouwen en wie niet?

Van de hel in de hemel
Trial of the sunqueen gaat langzaam van start en geeft een beeld van het leven in Nostraza en Aphelion, wat voor Lor van de hel in de hemel is. Het bestaan in Nostraza is mensonterend en zorgt voor grote haat bij haar jegens de Aurorakoning. In Aphelion leven de Fae aan het hof in rijkdom en overvloed en geven zich over aan excessen, waar Lor zich over verwonderd. Het plot is verrassend en zit vol verschillende soorten actie en leuke mysteries, maar is wel enigszins voorspelbaar. De manier waarop de testen voor de vrouwen verlopen zijn onverwacht, geheimzinnig, spannend en gevaarlijk. Nisha J. Tuli heeft een beschrijvende stijl waarin humor verwerkt zit en bevat een goede mix van spanning, romantiek en actie. De dialogen tussen Lor en haar Faemededingers zijn intrigerend om te lezen. Lor weet van zich af te bijten als vreemde eend in de bijt en heeft een opvliegend karakter. Haar af en toe groffe taalgebruik en gedrag past precies bij dit personage. Romantiek is er in de vorm van de aantrekkingskracht en (erotische) spanning tussen Lor en de mysterieuze Atlas. Lor is een pittige tante die in het voordeel is door haar opmerkingsgave en vastberadenheid om te winnen. Deze heldin van het verhaal is innemend en inventief. Aan alles is te merken dat Trial of the sunqueen het eerste deel van een serie is, daar er nog veel vragen openstaan, waarvan het antwoord hopelijk in de volgende delen zal volgen. In een noot van de auteur voor in het boek geeft Tuli triggerwaarschuwingen over de inhoud. De ontknoping eindigt met een mooie opmaat voor het vervolg Rule of the Aurora King.

Pf