Recensie: Femina Sapiens – een geschiedenis van de evolutie van de mens met vrouwen in de hoofdrol

Zaterdag, 4 mei, 2024

Geschreven door: Marta Yustos, Diego Rodriguez Robredo
Artikel door: Katelijne van Alem

“Op het einde van onze reis willen we een aantal vrouwelijke pioniers op een voetstuk zetten”

In dit boek lezen en leren we over de evolutie van de mens. Het legt een speciale nadruk op vrouwen in de prehistorie. We lezen wie onze voorouders waren en hoe ze in hun eigen tijd geleefd hebben en hoe ze konden overleven. Kinderen en volwassenen kunnen dit boek lezen en bekijken, er staat basisinformatie in maar ook complexere informatie. Dit wordt in woord en beeld gebracht.
We lezen ook wanneer onze subgroep liet merken dat er een staat van vergevorderd bewustzijn in aantocht was.

Begin in deze fantastische puzzel over het verleden.

Familieportret
Dit informatieve boek is opgedeeld in 44 hoofdstukken. Zo is er onder andere een hoofdstuk over ‘aanpassen of sterven’, over ‘de Neanderthalerfenis’ en ‘complex brein’. Een boek met veel verschillende hoofdstukken, waarin allerlei geschiedenis van de mensheid verteld wordt.

Het boek is een mooie combinatie tussen woord en beeld. De informatie is soms wat ingewikkeld, maar doordat er prenten bij staan, wordt het sneller inzichtelijk en kunnen we er ons een beeld bij vormen. Zo lezen we in het hoofdstuk ‘familieportret’ over de Homo heidelbergensis die in het gebergte van Atapuerca leefden. Ze leken op ons, maar waren sterker en steviger gebouwd, waarbij we een aantal afbeeldingen zien van hoe ze eruit zagen. Echt een familieportret dus.

We lezen hier ook dat “in de beenderenkloof het oudste menselijke DNA werd gevonden. Door dit te bestuderen werd het duidelijk dat deze groep de voorouders waren van de latere neanderthalers.” Ook lezen we dat er een kleine schedel werd gevonden van een meisje dat 10 jaar is geworden, geboren met een beperking. Ze heeft de leeftijd van 10 jaar kunnen halen dankzij de liefde en bescherming van haar familie.

Het hoofdstuk over ‘de grote uitbreiding’ vind ik ook erg mooi. Je ziet daar het hele land, alle werelddelen en hoe de eerste Homo sapiens het Afrikaanse continent verlieten en zich gingen verspreiden over verre plaatsen. De prent beslaat twee grote pagina’s en we zien er ook allerlei natuur en dieren in getekend. In deze periode bestonden er ijstijden. De planeet was dan bedekt met ijskappen, waardoor het zeeniveau daalde en voorouders naar gebieden konden lopen. Nu zijn deze gebieden door water gescheiden.

Familiealbum
In het laatste hoofdstuk, ‘familiealbum’ genaamd, zien we een overzicht getekend en geschreven in een tijdslijn. Je ziet de evolutie van de planeet van de afgelopen 485 miljoen jaar, prachtig om dit zo te kunnen zien. Hierdoor kan iedereen zich er ook echt een beeld bij vormen.

De illustraties en het kleurgebruik door het hele boek heen zijn geweldig op elkaar afgestemd. De informatie komt in behapbare blokken, en deze illustraties maken het wat luchtiger. Het zorgt er ook voor dat de informatie daadwerkelijk wordt opgeslagen in je brein, dat is toch wel erg goed ontwikkeld in de evolutie!

Een must voor alle kinderen om een kijkje te nemen in dit prachtige boek, zeer informatief en interessant!

Leesfragment