Recensie: Fred & Ginger

Zaterdag, 6 januari, 2024

Geschreven door: Jackie van Laren, Petra Vollinga
Artikel door: Demi Stein

Samenwerking tussen hond en kat

De vrolijke golden retriever hond Fred wordt vanuit het asiel geadopteerd door de hardwerkende Jasmijn, ze wonen in de Bethlehemstraat. Jasmijn heeft eigenlijk helemaal geen tijd voor een hond en zodoende besluit Fred om de buurt zelf te verkennen. Hierbij ontmoet hij Ginger.

Ginger is een roodharige Maine Coon poes en woont bij haar mens Steven, in dezelfde straat. Ginger maakt zich zorgen om haar mens, Steven is namelijk naar de laatste relatiebreuk nooit meer dezelfde geworden.

Tegen alle verwachtingen in ontstaat er een vriendschap tussen Fred en Ginger. Fred mist zijn oude bazin enorm en samen met Ginger gaan ze op zoek naar de rustplaats van Fred’s baasje. Hun vriendschap wordt hierdoor alsmaar sterker, met als resultaat dat Fred voorstelt om samen met Ginger ‘een sabbatical’ te nemen. Ondanks dat Ginger eigenlijk haar mens in de gaten wil houden, stemt ze toch in.

Maar dan ineens is Fred verdwenen. Ginger kan hem nergens vinden en vraagt zich af of Fred zonder haar op pad is gegaan, of zal er iets ergs gebeurd zijn? De feestdagen naderen, het sneeuwt buiten, maar toch wil Ginger alles op alles zetten om haar hondenvriend terug te vinden.

Bijzondere perspectieven
Zoals je in de samenvatting al ziet doorschemeren wordt dit verhaal verteld vanuit meerdere perspectieven. Zowel Jasmijn als Steven krijgen een eigen stem, maar zij zijn niet de enige. Ook de huisdieren Fred en Ginger krijgen hun eigen stem! Hierdoor krijg je een uniek en grappig kijkje in het hoofd van een hond en kat, wat hilarische situaties oplevert. Fred en Ginger worden door de auteurs dan ook neergezet zoals ik de betreffende dieren normaliter ook verbeeld. Golden retrievers altijd als hartelijke en grappige vrolijke honden, Maine Coons als de koninklijke en ietwat arrogante katten. Vandaar ook de term ‘mens’, een kat heeft immers geen baasje.

Deze twee unieke perspectieven maken het boek al zeer vermakelijk, maar hoe beter Fred en Ginger elkaar leren kennen, hoe leuker het eigenlijk word. Je leest over een bijzondere maar warme vriendschap, wezens die elkaar kunnen waarderen maar ook kunnen lachen om elkaars ‘tekortkomingen’. En dit allemaal rond de periode van kerst, waardoor het geheel als een sfeervol en warm verhaal aanvoelt.

Het liefdesverhaal
Fred & Ginger is een feelgood verhaal met een schattig liefdesverhaal erin, maar eigenlijk is dit niet het belangrijkste aan dit boek. De ontwikkelingen tussen Jasmijn en Steven worden mede mogelijk gemaakt door Fred en Ginger en hoewel hun opbouwende relatie om bij weg te zwijmelen is, blijven Fred en Ginger toch wel de show stelen.

Pitty de pitbull
Wat verder in het verhaal ontmoet onze vrolijke Golden retriever Fred een pitbull genaamd Pitty en dit onderdeel geeft het boek toch wat bonuspunten. Ik heb zelf een Amerikaanse Stafford Shire Terriër, in de volksmond ook weleens pitbull genoemd en een ras dat wordt veroordeeld als vechthond. Hoewel het zeker gevaarlijke honden kunnen zijn (maar goed – dat geldt eigenlijk voor alle grotere hondenrassen) is het eigenlijk een hondenras met een onwijs lief karakter. Wanneer een pitbull in een verhaal gebruikt wordt zie je hem dan ook afgespiegeld worden als de slechte, gevaarlijke en enge hond. In Fred & Ginger is dit echter niet het geval. Fred wordt hoteldebotel verliefd op Pitty en haar lieve karakter wordt op de voorgrond gezet, wat ontzettend leuk gedaan is!

De auteurs
Fred & Ginger is geschreven door Petra Vollinga en Jackie van Laren. Naast dat het verhaal zeer plezierig om te lezen is, is het ook toegankelijk geschreven, waardoor je even heerlijk kunt wegdromen. Het leuke aan dit verhaal is ook dat het een feelgood verhaal is dat geschikt is voor zowel honden- als kattenmensen, aangezien beide groepen goed vertegenwoordigd worden.

Petra Vollinga (1969) studeerde Nederlandse taal- en letterkunde in Leiden, waarna ze voor zichzelf begon als tekstschrijver. Jarenlang schreef ze artikelen en interviews in bladen als Cosmo, Marie Claire, Ouders van Nu en Flow. Inmiddels heeft ze ook meerdere boeken op haar naam staan.

Jackie van Laren (1968) studeerde Nederlands en Engels. Ze heeft twee grote passies: muziek en verhalen. Ze debuteerde in 2015 met de Q-serie, waarna nog vele feelgood verhalen volgden.

Notitie voor jongeren: Doordat Fred & Ginger heel toegankelijk geschreven is, is het boek ook zeker aan te raden voor jongeren. Het gaat daarnaast om een jong stel waarvan de een grote ambities heeft en de ander liefdesverdriet, waardoor jongeren zich mogelijk ook kunnen herkennen in Jasmijn en Steven.