Recensie: Geen zuivere koffie

Vrijdag, 22 september, 2023

Geschreven door: Denise Meijer
Artikel door: Kim Landwer Johan

Heeft ze wel de juiste keuze gemaakt door haar vaste baan op te zeggen?

Denise Meijer (1992) woont samen met haar kat en man in Culemborg, Gelderland. Naast bakken en lezen is schrijven haar grootste hobby. Hier heeft ze dan ook inmiddels haar werk van gemaakt. Eerder lazen wij al haar feelgood roman Zondebokken & Selfies. Met Geen zuivere koffie weet Meijer wederom een heerlijk digitaal boek neer te zetten.

Het is tijd voor een grote verandering. Als de vriend van Anna het uitmaakt, zegt ze ook haar iets wat saaie, maar voorspelbare baan op, om te gaan werken in een shady koffietentje aan de overkant van haar appartement. Met dit baantje hoopt ze haar passie voor bakken, en dan vooral appeltaarten, weer op te kunnen pakken. Iedereen loopt weg met de taarten van Anna, maar wat heeft de eigenaar toch voor rare werkuren en wat zit er toch in die pakketjes die steeds maar gebracht worden? Heeft Anna wel een slimme keuze gemaakt om haar goede baan op te zeggen?

Ik las Geen zuivere koffie in één adem uit. De cover van het boek is vrolijk en past precies bij de context van het boek. Dit had ik even nodig na het lezen van een aantal boeken die mij niet konden bekoren. Tijdens het lezen liep het water mij meerdere keren uit de mond door alle lekkere creaties die Anna weet te bakken. Jammer dat er geen geurboeken bestaan!

Is het allemaal geen zuivere koffie?
Meijer heeft een beeldende en gemakkelijke schrijfstijl. Je vliegt als lezer door de bladzijden heen. Je leeft met Anna en haar keuzes mee. Ik vond haar ex-vriend al snel een eikel. Weinig support naar Anna om haar dromen waar te maken en te doen wat ze echt leuk vindt. Je ziet Anna naarmate het verhaal vordert dan ook opbloeien, als ze mag doen waar haar passie ligt: taarten bakken.

Nederlandse Natuurkundige Vereniging

Vanaf het moment dat Anna in het koffietentje komt werken, zijn er diverse signalen dat er iets niet in de haak is. Echter, dit doet dit geen afbreuk aan het verhaal. Het is immers feelgood, je weet dus al dat het uiteindelijk allemaal goed gaat komen.

Niet alleen Anna haar personage is goed uitgewerkt. Ook de bijpersonen zoals de loodgieter en haar buurvrouw Sheila zijn zo goed beschreven dat ze ook echt iets toevoegen aan het verhaal. Je kan je een voorstelling maken van buurvrouw Sheila die met haar handen in het haar zit als het kinderfeestje van haar zoontje in het honderd dreigt te lopen. Gelukkig weet Anna dan precies wat er nodig is om het feestje te redden.

Geen zuivere koffie is een luchtig, feelgood verhaal met een vleugje romantiek en vriendschap. Lees dit boek vooral onder het genot van een kopje koffie en een lekker stukje appeltaart. Meijer wordt per boek beter in het uitwerken van haar personages en ik kijk dan ook uit naar haar volgende boek: Bubbelbaden & Dubbeldekkers..

Ook verschenen op Boeken-cast