Recensie kookboek: Gek op groenten!

Zaterdag, 3 februari, 2024

Geschreven door: Eveline Versluys
Artikel door: Jolanda Rovers

Het ultieme kookboek voor groenteliefhebbers

Wie gek is op groente én op Instagram zit, kent haar misschien al: Vegamuze. Ofwel de Vlaamse Eveline Versluys. En behalve gek op groenten is ze ook dol op roze. En dat straalt ze ook uit met haar nieuwste boek Gek op groenten!. Zelfs haar haar is roze.

In dit verrassende boek wil ze ons tonen hoe veelzijdig, creatief en lekker koken met groenten kan zijn. En er staat ongelooflijk veel in. Na zichzelf te hebben voorgesteld, zet ze even een stevige basis neer: de vijf basissmaken, wat verwarmen, textuur en specerijen voor je maaltijd doen en hoe fijn een goed gevulde voorraadkast is. En nadat Eveline ook nog de verschillende manieren van bereiden uit de doeken heeft gedaan, gaan we van start met de recepten.

Omdat Vegamuze claimt dat haar lichaam voor 95% uit humus bestaat, is het niet vreemd dat ze met peulvruchten, en om preciezer te zijn humus, begint. En direct zie je waarom ik dit eerder al een verrassend boek noemde: ze geeft je heel wat variaties op een thema. Naast haar favoriete basishummus geeft ze in een handig schema nóg 10 mogelijkheden voor dit heerlijke smeersel. Inclusief de smaakmakers die je daarin kunt gebruiken en aan welke toppings je kunt denken. Het leuke is, dat je hierdoor zo geïnspireerd kunt raken, dat je vanzelf nog meer ideeën krijgt.
Dit doet ze ook met salades: welke bladgroente kun je combineren met welke andere groenten, granen, peulvruchten, dressings en toppings. Dat zijn bij elkaar al heel veel recepten.

Onigirazu
De vele overige recepten zijn vaak zeer creatief te noemen. Zo kom je ineens een recept tegen waar je tong over struikelt: Onigirazu oftewel Sushisandwich. Hoe je het ook gaat noemen, het is een verrassend idee om een boterham of cracker te vervangen door een laagje sushirijst. Wat en hoe verder? Vegamuze neemt je stap voor stap mee. Het is een werkje en je moet er nogal wat voor in huis hebben, maar dan kun je ook eindeloos variëren, elk seizoen weer. Een briljant idee voor een leuke lunch met vrienden!
Maar ook de Parelcouscoussalade met spruitjes en kumquats leent zich daar prima voor.

Ons Amsterdam

Zoete gerechten staan er trouwens ook in. Bijvoorbeeld Courgettecake met perzik en lavendel. Of de limoncello triflemisu. Het laatste recept in dit gulle boek is Apfelstrudel met gekaramelliseerde witlof. Het witlof wordt daarbij met de appeltjes in de pan gekaramelliseerd en geeft een sensationeel bittertje aan het geheel.

De inhoudsopgave is vrij uitgebreid en geordend op de hoofdrolspelers van elk hoofdstuk. Zo begint het dus met peulvruchten, maar er is ook een hoofdstuk biet, wortel & pastinaak of witlof. Achter in het boek is een register opgenomen en dat is onderverdeeld op een heel aantal ingrediënten, maar ook bijvoorbeeld op Kerst, of Okonomyaki, wat weer een gerecht is.

Hoe het ook is, blijf gewoon bladeren in Gek op groenten! van Vegamuze. Een fijn cadeau ook voor mensen die nu-eindelijk-wel-eens-wat-meer-met-groente-willen-doen. Had ik al gezegd dat er verrassend veel verrassends in staat? Zo eten wij vanavond Orechiette met creamy baba ghanoush. Laat het je smaken!

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl