Recensie gezondheid: Leven in termijnen

Zondag, 24 maart, 2024

Geschreven door: Shadood Waheeda
Artikel door: Piet Halma

Zingeving bij ongeneeslijk ziek zijn

“Mevrouw Sjadooood, klinkt het door de wachtkamer van een moderne huisartsenpraktijk in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn. Al achtendertig jaar – zo lang woon ik in Nederland, telkens dood in je naam horen is geen pretje. Vandaag zeg ik er niks over en ik volg de huisarts de behandelkamer in”.

Het begin van een intrigerend ervaringsverhaal, vlot geschreven door  Waheeda Shadood; haar achternaam uitgesproken als Shadoed. In de vele boeken met ervaringsverhalen over kanker valt dit boek op. De nu Nederlandse Waheeda heeft een bewogen geschiedenis achter de rug. Geboren in Paramaribo uit Guyanese/Hindoestaanse ouders, verruilde ze haar geboorteland voor Nederland en haar vader voor haar moeder. Ze studeerde o.a. Engelse taal- en letterkunde in Leiden en volgde diverse opleidingen tot coach en storyteller.  Dit laatste is goed te merken in haar levensverhaal dat op basis van de blogs die ze over haar ziekte verscheen nu zijn te lezen in het boek Leven in termijnen.

Leiomysarcoom
Waheede weet haar omgang met de bij haar geconstateerde leiomysarcoom (kanker in de weke delen van de baarmoeder)  toegankelijk te verwoorden voor een breed publiek, waarbij zij als nazaat van het slavernijverleden magische verhalen uit haar familie soepel weet te verbinden aan dagelijkse gebeurtenissen in de wachtkamers van huisartsen en ziekenhuizen. Met de dood in de ogen verwerkt  ze ook het kindermisbruik uit haar jeugd, cultuurverschillen en de ouder-kind relatie.

Bijzonder is hoe ze ook -we zijn dan bijna aan het eind van het boek- in het reine weet te komen met haar moeder, die zegt zich weinig te herinneren uit het verleden. Ook komt ze toe aan de vraag wat spiritualiteit voor haar betekent, waarbij ze put uit de boeken die ze in haar leven is tegengekomen: de Koran, de Bijbel, Baghavad Gita, boeken over Boeddha en over het soefisme. “Ik ben moslim, koranist, soefi, christen, boeddhist, heks en humanist”, schrijft ze. Zingeving is voor haar synoniem aan van betekenis zijn.

Het verhaal is nog niet uit. Op de website Waheeda.nl is te lezen hoe haar ervaringen o.a. zijn opgepikt voor de publiekscampagne Ongeneeslijk, Niet uitbehandeld, bedoeld om de maatschappelijke bewustwording over palliatieve zorg te vergroten.

Ook verschenen in Hematon Magazine