Recensie: Gonnie zegt…gak!

Maandag, 30 oktober, 2023

Geschreven door: Olivier Dunrea
Artikel door: Jan Stoel

Wie roept Gijsje?

De boeken van de Amerikaanse schrijver Olivier Dunrea over Gonnie & Vriendjes zijn een lust voor het oog. Prachtige boeken voor kinderen vanaf twee jaar met verhaaltjes die dicht bij de belevingswereld van de kinderen staan. Nu is er ook een geluidenboek met als titel Gonnie zegt… gak!

In dit boek staan Gonnie en Gijsje centraal, twee gansjes, twee vriendinnen. Gijsje is wat jonger en draagt blauwe laarsjes en Gonnie rode. Ze stappen er vrolijk mee door de wereld, ontdekken allerlei nieuwe dingen en dit boek zwemmen ze zelfs met hun laarsjes aan. Gijsje slaapt diep en wordt wakker als hij een geluid hoort: gak, gak, gak. Wie roept hem? Hij gaat op zoek, passeert een kippenhok, ontmoet een varken achter een hooiberg, komt bijen tegen. Die maken allemaal andere geluiden dan ‘gak, gak, gak.’

In dit geluidenboekje kan de jonge lezer op iedere pagina het geluid van de dieren oproepen door op een geluidsknopje te drukken. En als Gijsje uiteindelijk Gonnie gevonden heeft – want van haar is het geluid afkomstig – is de bekroning een vrolijke kort lied gezongen door Ageeth de Haan: “Samen op stap, spelen in het water , kwetter, kwetter en kwater […] spelen altijd samen, kijk maar.” Het nodigt meteen uit tot meezingen én je wil het boek opnieuw lezen.

De dikke kartonnen pagina’s kunnen tegen een stootje. Met gevoel zijn de gansjes getekend. Kijk bijvoorbeeld naar de stand van de snavel van Gijsje: nu eens optimistisch met ‘de snavel in de lucht’, dan weer met het bekje iets geopend om verwondering aan te geven, of een gesloten bekje als ze nadenkt. Op elke twee pagina’s wordt een scene in het verhaal verteld. Op de linkerpagina staat Gijsje bijvoorbeeld boven op een hooiberg. Achter die hooiberg is een staart te zien. Op de rechterbladzijde is er de ontmoeting met het varken.

Schrijven Magazine

Gonnie en Gijsje zijn echte personages en kinderen kunnen er zich heerlijk mee identificeren. Simpele teksten, mooi getekend vormen samen een verhaal over vriendschap en ‘de taal’ van de dieren. Alles is in dit boekje in evenwicht.

Wat wil Ollie? (2+)

Gonnie zegt…gak! (2+)