Recensie: Gouden Nevel

Zaterdag, 23 september, 2023

Geschreven door: Thijs Voortman
Artikel door: Mieke Schepens

Originele en actuele thriller heeft boodschap voor iedereen

Blaricum, woensdag 9 december 1998. De jonge Norah hoort in de kruipruimte van haar huis hoe haar vader wordt vermoord. Hij had haar op het hart gedrukt niet te stoppen voordat ze de andere kant had bereikt. Via een lange gang kruipt ze verder en komt in een kerk terecht.

De spanning in deze proloog proef je gewoon. Dat belooft wat voor de rest van het verhaal. Het verhaal verplaatst de lezer naar woensdag 9 januari 2019, onder het Ross-ijsplateau Antarctica. Hier lees je over Jack en Jill die in een onderzeeër onderzoek doen. Ze verliezen de controle over de onderzeeër en het laatste dat ze nog kunnen doen is door de noodknop in te drukken een zwart kistje met een rode ballon  op laten stijgen.

Advocaat
Auteur Thijs Voortman werkte als advocaat bij grote advocatenkantoren gewerkt in Nederland en op Curaçao, daarna legde hij zich volledig toe op duurzaamheid. Hij was betrokken bij de realisatie van de grootste wind- en zonneparken in Nederland. Zijn verhaal speelt zich afwisselend af in 1989 en 2019. De hoofdpersoon is professor Sarah Hallbrook, die werkt als klimaatwetenschapper en bioloog aan  Oxford University als ze via FaceTime gebeld wordt door een onbekende vrouw. Sarah is de kleine Norah uit de proloog. Ze krijgt ze de opdracht om onderzoek te doen naar het overlijden van haar vader. Samen met rechercheur Floyd Walsh gaat ze op zoek naar antwoorden.

Tijdens een levensgevaarlijke reis gaat Sarah op zoek naar een belangrijk wetenschappelijk onderzoek van haar overleden vader, terwijl ze wordt opgejaagd door een Noors klimaatinstituut. De speurtocht voert naar Nederland, Australië, Midden-Amerika, Noorwegen en andere landen.

Kat- en muisspel
Gouden Nevel is een originele en actuele thriller met een boodschap voor iedereen. Door de vele wetenswaardigheden en het thema van klimaatverandering stijgt het boek uit boven de standaard spannende thriller. In begrijpelijke taal lukt het auteur Thijs Voortman om het thema te benadrukken, zonder de spanning achterwege te laten.

De schrijfstijl van Voortman is vlot en beeldend. De personages zijn goed uitgewerkt en geloofwaardig. Gouden Nevel is een bloedstollend kat-en-muisspel dat de realiteit rondom klimaatverandering tastbaar maakt. Het laatste hoofdstuk roept vragen op, waardoor je meer wil weten. Deze thriller zal je niet snel loslaten, mede omdat het onderwerp zo actueel is.

Ook verschenen op Blogspot