Recensie: Het boomhuis in het bos

Donderdag, 9 mei, 2024

Geschreven door: T.J. Klune
Artikel door: Sanne de Jong

Robots, machines, androïden en een mens

In Het boomhuis in het bos stap je in een futuristische wereld met machines, robots en androïden. Ver weg van de bewoonde wereld wonen in het bos Giovanni, een androïde, en Victor, een mens. In deze wereld vol mechanica blijkt er toch meer te zijn dan alleen maar zielloze wezens die hun taak uitvoeren. Klune heeft hiermee een uniek boek geschreven.

De schroot
Gio heeft in het bos verschillende boomhuizen gebouwd die onderling verbonden zijn. Hier brengt Victor samen met zijn vrienden de robots zuster Ratched en Rambo zijn dagen door. Ze gaan ook vaak naar de schroot, een grote schroothoop waar allerlei afval wordt gebracht. Hier proberen ze bruikbare materialen te vinden. Op een dag worden er ledematen en andere lichaamsdelen van androïden en robots gestort. Vic en zijn maatjes zien dat er nog een lichaam is waar activiteit in zit. Ze nemen hem, proberen de androïde te repareren en noemen hem Hap. Hap blijkt een belangrijke rol te hebben gespeeld in het leven van Gio en zal ook in het leven van Vic belangrijk worden.

T.J. Klune is een Amerikaanse fantasy- en romance-auteur. Hij werd bekend met Het huis in de azuurblauwe zee. Daarna schreef hij Het gefluister achter de deur en verscheen Het boomhuis in het bos. Klune vindt het belangrijk dat er een accurate, positieve queer-representatie in zijn boeken is.

Een andere wereld
In het begin is het even wennen aan de wereld waarin robots kunnen praten en een eigen wil hebben. Klune weet dit op een begrijpelijke manier uit te leggen, mede door de wereld waarover je leest steeds een beetje uit te breiden. Het begint klein met de boomhuizen in het bos en slechts een handvol personages. Daarna maakt hij de wereld groter en leer je dat er meer is dan het bos waarin Vic, Gio, zuster Ratched, Rambo en Hap wonen. Soms is het wel wat lastig voor te stellen hoe deze wereld is ontstaan en werkt, omdat het zo anders is dan onze wereld. Met name als er een soort walvis door de lucht komt aanvliegen, vraagt het verhaal veel van je verbeelding.

Sociologie Magazine

De combinatie tussen Rambo de stofzuiger, zuster Ratched die een voormalig Medisch Verpleegkundige Model Zes-Tien-JQN serie Alfa is en Vic werkt heel goed. Rambo komt over als een schattige stofzuiger en lijkt het jongste, onschuldigste lid te zijn. Zuster Ratched daarentegen vertoont veel asociaal gedrag en is een beetje een sociopaat. Gelukkig kan ze haar empathie protocol inschakelen. Gio, de vader van Victor, is ook geen mens. Hij ziet er misschien wel zo uit, maar zijn hart is van hout en bevat allerlei bedradingen. Verder heeft hij geen navel, tepels en geslachtsdeel. Ze hebben ook allemaal een bepaald doel wat hun gedrag bepaalt.

Ethische kwesties
Het boomhuis in het bos
is meer dan een verhaal over robots. Er komen ook ethische kwesties naar voren. Vic heeft bijvoorbeeld een reserve-hart voor Gio gemaakt, voor het geval dat er wat gebeurt. Maar als ze Hap ontdekken op de schroot, hebben ze voor hem het hart nodig om hem weer tot leven te wekken. Wat doen ze als Gio het hart later toch nodig zou hebben? Ze hebben het erover dat je niet iets het leven mag geven en het weer mag afpakken. Het laat je nadenken over het leven en wie daar wat over mag bepalen. Hoe ver kan je gaan? Ook later in het verhaal komt dit nog meerdere keren terug.

Soms is het lastig om je aandacht erbij te houden, omdat alles heel uitvoerig beschreven wordt. Dat is voor dit boek ook wel nodig, omdat het zo anders is dan de wereld die wij kennen. De uitvoerige beschrijvingen zijn nodig om het allemaal te begrijpen, maar tegelijkertijd haalt dit soms de vaart uit het verhaal.

Het hart
Daarnaast speelt het hart op zich nog een andere belangrijke rol. De machines voeren hun doel uit en lijken verder geen ziel of vergaande gedachten te hebben. Bij Gio en Hap zorgt het hart, in combinatie met een druppel van Vics bloed, ervoor dat ze een ziel lijken te krijgen. Het laat je als lezer nadenken over wat er gebeurt als er steeds meer robots en androïden zouden komen. Zij hebben immers niet wat wij hebben: een hart.

Het boomhuis in het bos is een bijzonder en uniek boek, wat een heel eigen kijk op een compleet andere wereld geeft. Hoe het zou kunnen worden, waarom gevoel en een ziel belangrijk zijn en hoever je mag gaan om degenen waarvan je houdt te beschermen.

—

Het boomhuis in het bos (15+)

Het gefluister achter de deur