Recensie: Het Genesisproject

Woensdag, 24 januari, 2024

Geschreven door: Mascha Heijmans
Artikel door: Marjolein Siefu

Wat doe je als je ontdekt dat je het resultaat bent van een genetisch experiment?

Tess word midden in de nacht gewekt door haar moeder. Ze moeten vluchten. Tess slaapt nog half, maar staat toch op en kleedt zich aan. Een luide knal laat het hele huis trillen. Even is Tess helemaal versufd; haar hoofd bonkt en haar oren piepen. Wanneer ze weer staat, duwt haar moeder een flesje in haar hand. Terwijl Tess ontsnapt, verdwijnt haar moeder spoorloos.

Uil
Tess vlucht via het bos. Ze probeert bij haar buurman en goede vriend Robert te komen. Hij woont helemaal in het volgende dal. Gewond loopt ze de hele nacht door. Na een lange nacht, vol met vallen en opstaan begint de grond onder haar voeten eindelijk te dalen. Na de zoveelste struikelpartij probeert ze zich weer omhoog te duwen. Op dat moment landt er een grote witte uil voor haar op de grond. Rustig hopt het dier naar haar toe en kijkt naar haar. ‘Ik moet Robert vinden. Wil jij Robert voor me zoeken, alsjeblieft?’, zegt ze tegen de uil. Dan vliegt de uil ineens op. Zal de uil haar helpen Robert te vinden? Zal Tess haar moeder nog terug vinden en achter de waarheid/alle geheimen komen?

Debuutroman
Het is een geweldig debuut van Mascha Heijmans. Een verhaal dat alles heeft: spanning, avontuur, liefde, wetenschap, fantasie. Vanaf de eerste bladzijde word je al in spanning gebracht en word je nieuwsgierigheid gewekt; Wie is er in het huis van Tess, waarom moeten ze vluchten, wat krijgt Tess in haar hand en waarom is dat zo belangrijk, waar is haar moeder? En deze nieuwsgierigheid blijft niet alleen maar bij de eerste paar bladzijdes. Het hele verhaal door word  je verrasd en blijf je je afvragen wat er aan de hand is.

Omslag
Op de voorkant van het boek zien we een prachtige illustratie. Het heeft meteen al iets duisters en geheimzinnigs en past perfect bij het verhaal.

Wetenschap
Het verhaal zet je ook erg aan het denken over de wetenschap. Zouden we in het echt ook al zover zijn met zulke genetische experimenten. En daarbij misschien wel de meest belangrijke vraag: moeten we dat überhaupt wel willen?

Aanrader
Het Genesisproject is een zeer vermakelijk boek. Het zet je aan het denken, wekt je nieuwsgierigheid, maar is vooral een boek wat je graag tot het einde door wilt blijven lezen. Een aanrader!