Recensie: Het kerstlampje dat niet brandde

Zaterdag, 9 december, 2023

Geschreven door: Susan Wallenburg, Madelon Koelinga
Artikel door: Jan Stoel

Vindt het kerstlampje dat niet brandde het juiste schroefje?

Kerstmis is het feest van het licht, het feest van samenzijn. Auteur Susan Wallenburg en illustratrice Madelon Koelinga hebben een origineel prentenboek gemaakt dat nu eens niet het religieuze aspect centraal stelt, maar waarin de thema’s vriendschap, verbondenheid, samenwerken, doorzettingsvermogen aan de orde komen.

Verlichting en versiering hebben er zin in
Bijzonder is dat mensen geen rol in het verhaal spelen, maar dat het de kerstversieringen, de kerstverlichting, een klok, de dennenboom, de piek en de kerstman zijn die een prominente rol krijgen. Verlichting en versiering hebben er zin in. Het prentenboek begint dan ook met een paar meesterlijke zinnen: “De kerstlampjes in de doos wiebelen opgewonden heen en weer. […] De kerstversieringen wiebelen net zo enthousiast.” Je voelt de tinteling, het enthousiasme, de magie. Koelinga maakt daarbij een passende illustratie in warme kleuren: vrolijke gezichtjes in de kerstlampjes en de versieringen. Iedereen wil gaan genieten van deze mooie tijd van samenzijn. De lampjes gaan hand in hand richting de kerstboom. “Ze huppelen van tak naar tak en slingeren van plezier. Dat is het teken waarop ze hun ogen mogen openen en hun licht mogen laten schijnen.” Maar bij één lampje blijft het stil, het wil niet branden. Paniek! De kerstversieringen schieten te hulp. “Als we onze krachten bundelen kunnen we ervoor zorgen dat je snel weer in je schroefje staan.” Op dit soort prachtige zinnen heeft Wallenburg patent.

Natuurlijk komt het allemaal goed! Een magisch moment is dat. Het is een sprankelend verhaal geworden, vlot geschreven, ideaal om in de klas of voor je eigen kind (kleinkind) voor te lezen. Wallenburg trekt je vanaf de eerste bladzijde het verhaal in. De illustraties geven extra diepte aan het verhaal en de typografie van het verhaal ondersteunt dat nog eens. De kerstlichtjes zijn gezichtjes en die kunnen blij of droevig kijken. De vreugde om eindelijk de boom te versieren geeft Koelinga aan met de lampjes die verbonden aan elkaar zich vrolijk door de kamer slingeren. Dit boek geeft je een warm gevoel, zorgt voor licht. Een ideaal ‘kerstboek’ voor jonge kinderen én hun ouders.

Leesfragment