Recensie: Het monster van Loch Ness

Zaterdag, 28 oktober, 2023

Geschreven door: Tom Adams, Yas Imamura
Artikel door: Marjolein Siefu

en meer dan 100 andere mysteries

Het beroemdste watermonster is het monster van Loch Ness. Elk jaar bezoeken duizenden toeristen Schotland in de hoop haar te zien. Maar bestaat ze echt, of hebben we te maken met een mythe?

Aliens
Naast het monster van Loch Ness, kennen we nog veel andere mysteries. Wat is er gebeurd met Amelia Earhart? Bestaan er aliens? Hoe ontstond de bloedregen in India? Bestaat graaf Dracula? Kun je praten met geesten? Wat zijn lichtpilaren? Wat is het noorderlicht? Zinken heksen of zwemmen ze? Heeft de stad Atlantis echt bestaan? Vind hier de verklaringen voor de vreemdste mysteries, tenminste voor zover ze verklaard kunnen worden. Want van sommige mysteries zullen we misschien nooit weten wat er precies aan de hand is.

Donker
De kaft van het boek is heel donker, met een aantal felle kleuren. Wat het boek meteen al heel mysterieus en spannend maakt. Daarnaast is de rest van het boek ook redelijk donker gemaakt, wat het mysterieuze ook doorzet.

Woordenlijst
Achter in het boek staat een woordenlijst waar een aantal moeilijke woorden staan beschreven. Zo kun je daar opzoeken wat ‘folklore’, ‘microbe’ of ‘reliek’ betekent. Zo kun je de verhalen beter begrijpen.

Bekende en onbekende mysteries
Het leuke aan dit boek is dat het naast veel bekende mysteries, ook veel onbekendere mysteries beschrijft. Zo kennen we, misschien vooral de volwassenen, allemaal wel de verhalen over Loch Ness, Dracula, Bigfoot, Yeti en Stonehenge. Maar kende je het verhaal van de verdwenen vuurtorenwachters al of van de Schelpengrot van Margate? Omdat het meer dan 100 mysteries zijn, zit er ook altijd wel iets onbekends bij, wat het boek erg divers en leuk om te lezen maakt. Zelfs bij de bekende mysteries lees je soms feitjes die je nog niet wist. Wat het boek voor jong en oud leuk maakt.

Leesfragment