Recensie: Het raadsel rond de Incacode

Dinsdag, 7 mei, 2024

Geschreven door: Bianca Nederlof, Conz
Artikel door: Hanneke Arts-Honselaar

Avontuur in Peru, het land van de Inca’s

Het raadsel rond de incacode van Bianca Nederlof is het vervolg op Het raadsel rond het rode huis, dat ik eerder besprak voor Bazarow. In het eerste boek ging Bren (12 jaar) met zijn avontuurlijke oom Waldo in diens oude camper naar het Zwarte Woud. De talenknobbel van Bren kwam in dat boek goed van pas, want er moest, met een beetje hulp van professor Lingu, een code gekraakt worden.

Bren en oom Waldo
Ook in dit boek trekt Bren er met zijn oom op uit. Op weg naar het rode huis in het Zwarte Woud krijgen Bren en oom Waldo een bericht van Lingu. Hij heeft iets sensationeels ontdekt, een oud geheim, en vertrekt daarvoor naar de vlakte van Nazca. Zodra hij gevonden heeft wat hij zoekt, zal hij opnieuw contact met hen opnemen. Bren weet dat hij in het bergdorpje San Andrés in Peru onderzoek doet naar de taal van de Inca’s. Na een paniekerig en verontrustend telefoontje van Lingu besluit oom Waldo naar Peru af te reizen. En Bren mag natuurlijk mee.

Ontcijferen van quipu’s
Bren denkt dat Lingu door het ontcijferen van quipu’s, die bij Inca-ceremonies werden gebruikt, iets ontdekt heeft over hoe de Inca’s vroeger hebben geleefd, over hun verschillende goden en hoe ze de natuur zagen als een levend wezen en kinderen offerden. Misschien is hij daardoor in gevaar gekomen. Onderweg naar Peru vindt Bren een artikel op internet over een doorbraak in het onderzoek naar de quipu’s van de hand van een Amerikaanse antropoloog, Robert Marcia. Bij het artikel een foto van Lingu. Herhaaldelijk bellen naar Lingu heeft echter geen effect, Bren krijgt steeds zijn voicemail. Bren en Waldo gaan zich steeds meer zorgen maken om Lingu.

Verdwenen
In Peru aangekomen treffen ze Robert Marcia, die met Lingu samenwerkte. Hij vertelt hen dat Lingu tijdens zijn reis naar de vlakte van Nazca plotseling van de aardbodem is verdwenen en dat hij zich grote zorgen om hem maakt. Lingu had hem eerder verteld dat hij het vermoeden had dat de Inca’s bepaalde kennis vanuit de Nazca-cultuur door de eeuwen heen hadden overgedragen. De bevolking van San Andés leek met die ontdekking niet blij geweest te zijn en het was alsof ze iets voor Lingu verborgen wilden houden.

Robert vraagt Bren en oom Waldo naar een dorpje te gaan waar een oud kerkje staat waarin enkele quipu’s voor het grote publiek verborgen worden gehouden. Nadat Lingu die quipu’s had gezien is hij halsoverkop naar Nazca afgereisd. Daar moet dus iets bijzonders mee aan de hand zijn. Het vervolg van de reis vormt een spannend en gevaarlijk avontuur waarin vondsten uit Het raadsel van het rode huis een belangrijke rol spelen. Wat heeft Lingu ontdekt? En zullen ze hem nog levend terugvinden? Of moeten ze vooral vrezen voor hun eigen leven?

Net als in Het raadsel van het rode huis bestaat Het raadsel rond de incacode uit 50 korte hoofdstukjes die stuk voor stuk spannend zijn en daardoor uitnodigen om verder te lezen en te ontdekken hoe het verhaal verder gaat. De illustraties, gemaakt door Conz, sluiten aan bij het verhaal en zijn verspreid door het boek opgenomen, in pagina vullend formaat.  Dit vervolg op Het raadsel van het rode huis kan zelfstandig worden gelezen, maar voor een goed begrip van het verhaal is het wel handig wanneer je Het raadsel van het rode huis al hebt gelezen. Dit tweede boek van Bianca Nederlof heb ik weer met veel plezier gelezen. Voor wie van spanning en avontuur houdt is het een echte aanrader en in mijn beleving zelfs nog iets spannender dan Het raadsel van het rode huis.

Leesfragment

Het raadsel rond de Incacode (10+)

Leonardo da Vinci (10+)