Recensie dierenboek: Het verhaal van een kat

Dinsdag, 2 april, 2024

Geschreven door: Laura Agustí
Artikel door: Demi Stein

Een tijdloos lees- en bladerboek voor de kattenliefhebber

Laura Agustí, de auteur van het boek, adopteerde een Siamese kitten die net in de palm van haar hand paste. Zeventien jaar lang woonde zij samen met haar kattenvriendje, een kat die veel voor haar betekende. Het verhaal van een kat is een ode aan het vieren van de simpele dingen in het leven en de liefde voor katten, maar in het bijzonder voor haar kat Oye. Als kattenliefhebber en eigenaar van twee prachtige katten, raakte ik heel nieuwsgierig naar het autobiografische verhaal van Agustí en haar kat Oye. Ik was dan ook benieuwd of ik mij kon herkennen in Laura’s perspectief over het leven met een kat.

Katten en kunst
Het verhaal van een kat is een prachtig vormgegeven verhaal. Het is eigenlijk meer een bladerboek, dan daadwerkelijk een leesboek. Agustí verweeft kunst en geschiedenis met haar liefde voor dieren en in het bijzonder haar warme band met haar kat Oye. Zonder de prachtige illustraties zou het boek, vermoed ik, al gauw saai worden.

Agustí begint het boek door te vertellen over haar jeugd in een klein Spaans dorpje, in de jaren tachtig. Al sinds ze een klein meisje is hebben dieren een belangrijke rol in haar leven. Ze beschrijft hoe belangrijk dieren voor haar waren, maar ook hoe ze de natuur alleen maar meer koesterde toen ze eenmaal verhuisde naar een grote stad.

Tevens beschrijft de auteur hoe belangrijk katten zijn voor de mensheid, door de jaren heen. In kunst zie je bijvoorbeeld regelmatig een beeld of tekening van een kat verschijnen. Agustí legt op een interessante maar ook hartverwarmende manier vast hoe belangrijk katten waren en hoe zij langzaamaan zijn gegroeid tot een volwaardig gezinslid.

Adopteren en samenleven
Niet alle passages zijn even interessant, maar de liefde die Agustí voelt voor haar Siamese kat Oye is duidelijk voelbaar, waardoor het geheel zeker de moeite waard is. Agustí deelt vanuit haar eigen ervaringen ook tips over het adopteren en samenleven met katten, want hoewel ze prachtig zijn, zijn ze niet altijd even gemakkelijk. Als katteneigenaar herkende ik mij regelmatig in de woorden van Agustí.

Een onderwerp dat ook op een mooie manier aangesneden wordt is het verliezen van een huisdier. Huisdieren (het maakt daarbij niet uit of het gaat om een kat, hond of een ander dier) hebben een belangrijke rol in het leven van eigenaren. Het verliezen van een huisdier kan dan ook zeer pijnlijk zijn. Agustí normaliseert het hebben van verdriet voor en rouwen om een huisdier. Op een manier waardoor je bijna haar boek onder de neus van anderen wilt schuiven wanneer zij de opmerking ‘maar het zijn toch maar dieren’ maken.

Het verhaal van een kat is zeker een aanrader voor kattenliefhebbers, het leent zich daarom ook perfect als cadeau voor katteneigenaren. Het boek is een streling voor het oog en leuk om af en toe eens open te slaan, en de liefde voor de katten weer even tot je te nemen. De weetjes over hoe katten in kunst en geschiedenis een rol spelen zijn een leuk extraatje.