Recensie: Het vrolijke vulvaboekje

Zaterdag, 27 januari, 2024

Geschreven door: Dan Hӧjer, Gunilla Kvarstrӧm
Artikel door: Marjolein Siefu

Voor iedereen die meer wilt weten over de vulva

Het vrolijke vulvaboekje is een boekje voor iedereen die meer wilt weten over de vulva. Waarom heet dit boek het ‘vulvaboekje’, welke andere benamingen zijn er voor de vulva? Hoe noemen kinderen hun vulva?

Welke lichaamsveranderingen zijn er in de puberteit? Wat is menstruatie? En weet je bijvoorbeeld wat een kuisheidsgordel is?

Educatief
Een leerzaam boekje met redelijk wat informatie over de vulva. Er wordt niet alleen maar verteld over de vulva zelf, dus hoe het eruit ziet of hoe het werkt. Maar er wordt ook veel, misschien wel te veel, informatie gegeven over bijvoorbeeld de geschiedenis. Hoe dachten mensen vroeger over bijvoorbeeld de vulva, menstruatie en masturberen? Informatie waar misschien niet iedereen op zit te wachten. Als je een boekje verwacht wat puur gaat over de pubertijd, verandering van het lichaam en menstruatie, dan is dit misschien niet het boekje voor jou.

Leeftijd
Er staat geschreven dat het boek geschikt is voor 9+. Hoewel er zeker nuttige informatie in staat, is het de vraag of deze allemaal geschikt zijn voor een negenjarige. Ook sommige illustraties zouden negenjarigen kunnen afschrikken. Bijvoorbeeld van de afbeelding waarbij je het hoofd van de baby uit de vagina ziet komen. Niet elke negenjarige is natuurlijk hetzelfde, maar je zou je kunnen afvragen of dit boekje niet beter geschikt is voor een iets ouder kind, bijvoorbeeld vanaf 12 jaar. Er worden namelijk ook leuke uitspraken weergegeven in het boekje, die gemaakt zijn door 12-jarige jongens en meisjes.

Woordenlijst
Achter in het boekje staat een woordenlijst waarin verschillende termen worden uitgelegd. Fijn dat deze lijst er is, omdat sommige termen voor kinderen zeker niet duidelijk zullen zijn en ze tijdens het verhaal ook niet uitgelegd worden.

Nuttige adressen
Achter in het boekje zit niet alleen een woordenlijst, maar ook 2 pagina’s met nuttige adressen. Bij deze adressen kun je terecht als je een vraag hebt over bijvoorbeeld je vulva of over seks. Het beste is natuurlijk om te praten met je ouders, vrienden, mentor, huisarts of andere persoon die je vertrouwt; dit wordt ook in het boek aangegeven. Maar als je dat niet hebt, is het fijn als je ergens anders terecht kunt.

Leesfragment