Recensie: Hier komt de brandweer!

Vrijdag, 19 januari, 2024

Geschreven door: R.W. Alley
Artikel door: Simone Pieterse

Perfecte combinatie van informatie en gezellig samen lezen over de brandweer!

Wat een spannend boek, er gebeurt zo veel en er is genoeg te ontdekken op de mooie en vrolijk geïllustreerde pagina’s. Illustrator en schrijver van het boek, R.W. Alley zorgt met zijn mooie tekeningen voor een kindvriendelijke kennismaking met het alledaagse leven van de brandweer. Alley heeft al ruim 100 boeken mogen illustreren waaronder de nieuwe tekeningen van het bekende beertje Paddington.

Een werkdag
Het verhaal speelt zich af in Waaistad, een plattegrond van deze stad is te vinden op het schutblad. Het schutblad alleen trekt al flink de aandacht want er is veel op te ontdekken. Heb je de brandweerkazerne al ontdekt? Het team van de brandweerkazerne in Waaistad begint aan hun werkdag, Beer, Pad, Krokodil, Haas, Vos en Papegaaiduiker lossen de nachtploeg af en zo volgen we de diertjes een spannende dag lang op de brandweerkazerne. Tijdens het wachten op de eerste melding zien we de diertjes druk bezig zijn met de taken die de commandant heeft gegeven. Zo leert de jonge lezer over wat de brandweer doet als er nog geen noodgeval is. Krokodil ruimt de slaapkamer op, Vos maakt de pompwagen schoon en Pad smeert lekkere broodjes. Dan komt er een 112 melding, twee welpjes zijn tijdens het vliegeren op een gevaarlijke plek terecht gekomen. Het team rukt uit om de twee diertjes te hulp te schieten! En van de ene melding waaien ze over naar de volgende melding, er is brand in de ijssalon! Hoe gaat dat aflopen?

Leuke weetjes
Naast dat Hier komt de brandweer! spannend is, zit het boordevol leuke weetjes over de brandweer. De lezer leert over de werkkleding, een dagindeling en de taken die iedereen uit moeten voeren wanneer er nog geen meldingen zijn.  Het boek is na één keer lezen nog zeker niet weg te leggen. Er valt zoveel uit te halen. Je kunt er mooie denkvragen uit halen voor de kinderen zoals: “wat bedoelen ze met elke seconde telt?” of om samen met je kleuter te ervaren hoe zwaar 20 kilo nou eigenlijk is [het gewicht van het blus pak] Het zet je kleuter aan het denken! In de illustraties heeft Alley de uitrusting details en dwarsdoorsnedefoto’s van de brandweerwagens  goed naar voren laten komen waardoor je tijdens het lezen van het verhaal meerdere keren afgeleid wordt door al die interessante weetjes! Dit zorgt ervoor dat het boek je vaker uitnodigt om nogmaals te bekijken.

En denk je dat het verhaal is afgelopen? De pret gaat nog even door, aan het eind van  Hier komt de brandweer! staan leuke opdrachtjes en vragen om het boek nader te inspecteren.

Leesfragment