Recensie historische roman: Anna en Charlotte

Zaterdag, 16 maart, 2024

Geschreven door: Katharina Fuchs
Artikel door: Demi Stein

Twee vrouwen, twee verschillende levens

Anna en Charlotte is een historische roman die twee verschillende verhalen vertelt, beginnend in het jaar 1913. Anna is dan vijftien jaar en dochter in een arm gezin. Het gezin is gezellig druk en om al deze monden te kunnen voeden moet Anna op jonge leeftijd ook al haar steentje bijdragen. Charlotte is het enige kind van een rijke landgoedeigenaar en wil haar debuut maken in de hogere societykringen. De levens van zowel Anna als Charlotte veranderen voorgoed wanneer de Eerste Wereldoorlog uitbreekt.

Misleidende titel en achterflap
De titel en met name de synopsis doen aanvoelen alsof Anna en Charlotte gezamenlijk een belangrijke gebeurtenis meemaken waardoor je als lezer een beeld krijgt dat bijvoorbeeld de oorlogen voor zowel rijke als arme burgers een zwaar iets was. Het voelt aan alsof er veel diepgang zit in deze roman, maar helaas valt dat behoorlijk tegen. Anna en Charlotte is een dikke pil van ruim 500 pagina’s. Als lezer ben je benieuwd naar de connectie tussen de twee hoofdpersonages, maar die ontbreekt eigenlijk in het gehele boek. Pas in het laatste hoofdstuk komen de levens bij elkaar. En over wat er dan gebeurt wordt maar heel kort gesproken. Meer zit er, helaas, niet achter.

Een kijkje in de geschiedenis
Zo spannend als de achterflap het verhaal dus doet klinken, is dat het helaas niet. In deze historische roman blijkt het uiteindelijk vooral te gaan over het leven van Anna en Charlotte, vanaf hun jeugd tot ruim na de Tweede Wereldoorlog. Een prima verhaal, als dat is waar je naar op zoek bent.

De verhalen van Anne en Charlotte zijn op zich vermakelijk en interessant. Het biedt de lezer een kans om een kijkje te nemen in de geschiedenis en hoe twee unieke vrouwen zich door de moeilijke jaren heen slaan. Het is leuk om de ontwikkeling van deze twee vrouwen te zien, al blijft het ‘hartverscheurende contrast’ zoals de achterflap schrijft in mijn ogen ook achterwege. Beide vrouwen maken namelijk heftige situaties mee en geen van beide heeft het bijzonder goed ten tijde van oorlog. Het grote contrast is dat de vrouwen hele andere levens leiden, maar om dat nou hartverscheurend te noemen…

Auteur Katharina Fuchs (1963) studeerde rechten in Frankfurt en Parijs en werkte daarna als advocaat. Inmiddels is ze fulltime schrijver. Haar roman Anna en Charlotte baseerde ze op de levens van haar grootmoeders.

De schrijfstijl van Fuchs is prima en toegankelijk, maar verder niet bijzonder te noemen. Het verhaal van haar familie is leuk, maar niet bijzonder ontroerend. Het verhaal speelt zich over een lange tijdsperiode af, maar tegelijkertijd voelt het alsof er weinig gebeurt en vond ik het een worsteling om er doorheen te komen.

Anna en Charlotte is een aardige roman voor wanneer je op zoek bent naar verhalen over hoe vrouwen zich wisten te redden ten tijde van oorlog, maar verwacht geen enorm diepgaand verhaal met een interessant plot.

Voor het eerst gepubliceerd op Bazarow