Recensie: Hoe wonderschoon is een boom

Vrijdag, 5 april, 2024

Geschreven door: Emma Carlisle, Emma Carlisle
Artikel door: Katelijne van Alem

“Of zie je iets levends dat ademt en danst en kleine boompjes kan krijgen?”

In dit prentenboek staan we stil bij de natuur om ons heen. Wanneer we rondlopen, kijken we dan naar wat er allemaal te zien is? En hoe kijk je dan, wat zie je? Het nodigt je uit naar welke bomen je kunt zien, vraagt je te kijken of de boom een beetje schuin groeit of te wat er allemaal in de boom leeft. Zie je holletjes, diertjes in de boom? Dit boek ademt de schoonheid van de natuur.

Interactief
Door het hele boek heen staan vragen. Dit maakt je als lezer zeer betrokken bij wat er gebeurt, op de prenten kun je kijken of je de vragen kunt zien. Of je bijvoorbeeld ziet of de boom op een heuvel staat, of er spinnetjes in te zien zijn. Maar ook wat er onder de grond bij de boom aanwezig kan zijn, de wortels die naar beneden groeien en wie er tussen de holen wonen.

Na het lezen van het boek natuurlijk heerlijk om erop uit te gaan en te kijken naar bomen. Er bij te spelen, toneeltjes bij te maken. Maar misschien ook wel een boom zelf te ontwerpen of na te tekenen!

Het verhaal zelf leest prettig voor, de vertelstijl is als een sprookje, en staat vol vragen. Die zo nu en dan ook beantwoord worden. En regelmatig zitten er rijmwoorden in de tekst verwerkt, het leest op iedere pagina voor als een soort gedichtje. Achterin het boek staat een hoofdstuk genaamd ‘naar bomen luisteren’. Hierin wordt ook uitgelegd dat bomen met elkaar kunnen praten en hoe dit gaat via voedingsstoffen en informatie via een netwerk aan schimmels dat rond hun wortels groeit.
Daarnaast staat er ook een hoofdstuk genaamd ‘hoe we meer als bomen kunnen zijn’. Hier worden de levenslessen die bomen ons kunnen geven besproken en kun je stil staan bij hoe een boom ons onder andere laat zien geduldig te zijn en te zorgen voor stevige wortels.

Magie
Emma Carlisle weet in haar prenten de magie van de natuur weer te geven. Het verhaal en de prenten zijn één, stralen de liefde voor de natuur, het leven van de boom uit. Tot in detail wordt er weergegeven wat er in het verhaal staat, met een zachte, warme manier van tekenen en realistisch gebruik van de kleuren.
Het zorgt ervoor dat je buiten kunt herkennen wat je in het boek gelezen en gezien hebt, de vertaling is goed te maken. Dit maakt het boek leervol en laat kinderen stilstaan bij het moois om hen heen. Ik kreeg bijvoorbeeld de vraag: “Leven er hier nu onder deze boom konijnen in een holletje”, of de opmerking “is deze boom nu aan het denken? Ik denk dat hij blij is!”
Voor jezelf ook mooi om te lezen en te bedenken dat veel bomen al ontzettend veel hebben meegemaakt. Wat een boom allemaal gezien kan hebben in de soms wel honderd jaar die ze zijn.

Een ode aan de wonderschone boom, de prachtige natuur. Zeer de moeite waard om te lezen, en dan ontelbare keren!