Recensie: IJskoude rivalen

Vrijdag, 19 april, 2024

Geschreven door: Sara Biren
Artikel door: Demi Stein

IJshockey Romance

Momenteel zijn ijshockey romanceverhalen een grote hit op BookTok en Bookstagram. Uitgeverij Best of YA komt dan ook op het perfecte moment uit met een heruitgave. IJskoude rivalen is sinds februari in een budgetversie te koop voor slechts €10. Het boek werd eerder met een andere cover en titel uitgegeven, namelijk Op glad ijs.

Stoere meid in ‘mannenwereld’
IJskoude rivalen gaat over Holland Delviss. Haar hele leven draait om ijshockey en ze speelt al samen met haar broers sinds ze kan lopen. Holland wil graag bekend staan vanwege haar ijshockey talenten en niet, zoals nu het geval is, vanwege het feit dat ze als meisje in een jongens ijshockeyteam speelt.

Het schoolteam waar Holland in speelt wordt geselecteerd voor HockeyFest, een groot evenement dat op televisie wordt uitgezonden. Het schoolteam komt hierdoor volop in de schijnwerpers te staan, wederom omdat er een meisje in een jongensteam speelt. Niet iedereen is blij met Holland’s onverwachte roem, en een aantal stijfkoppige mannen schuift dit niet onder stoelen en tafels.

Holland schrijft graag en zit eraan te denken om de journalistiek in te gaan. Ze vindt het echter niet prettig om vol in de schijnwerpers te staan en is daardoor ook flink nerveus voor HockeyFest. Maar dan krijgt ze steun uit onverwachte hoek.

Wandelmagazine

Wes, haar irritante (maar aantrekkelijke) teamcaptain, is de laatste persoon van wie Holland verwachte steun te krijgen. Maar toch doet Wes zijn best om Holland op haar gemak te laten voelen. Holland heeft één regel: niet verliefd worden op teamgenoten. Maar of ze die regel nog kan hanteren wanneer ze alsmaar meer omgaat met Wes, is de grote vraag.

Inspirerend karakter
Holland laat zich niet het kaas van haar brood eten en staat haar ‘mannetje’ in een sportwereld waar met name mannen de hoofdrol spelen. Direct aan het begin van IJskoude rivalen lees je over een personage die vecht voor haar dromen en niet bang is om haar mening te uiten. Dat maakt Holland een inspirerend karakter en tegelijkertijd ook een hoofdpersoon waar je graag meer over leest.

IJskoude rivalen is natuurlijk geen ‘IJshockey romance’ zonder romantiek en zoals lezers aan de achterflap al kunnen lezen gebeurt er het een en ander tussen Holland en haar teamcaptain Wes. Al vanaf het begin van het boek hangt er een spanning tussen Holland en Wes die zeer vermakelijk en meeslepend is. De relatieontwikkeling is geen verrassing, maar wel zeer vermakelijk om over te lezen.

Holland en Wes gaan van ruziemakende teamgenoten naar een schattig droomstelletje. De titel IJskoude rivalen vind ik niet helemaal passend, gezien Holland en Wes niet letterlijk rivalen zijn maar samenwerken in één team. De vorige titel past in mijn ogen beter bij het verhaal.

Auteur Sara Biren woont in Minnesota en staat bekend om haar Young Adult romance boeken. Zelf is ze ook een groot ijshockeyfan. Ze haalde haar MFA in Creative Writing aan de Mankato State University in Mankato, Minnesota. Naast haar drie Young Adult boeken schrijft Biren ook volwassen rom-coms. De schrijfstijl van Biren is prettig en toegankelijk. Door het pittige karakter Holland kom je terecht in een meeslepend verhaal, dat je het liefst in één ruk uit wil lezen. Ook voor niet-ijshockeyfans is IJskoude rivalen een goed te volgen boek, er worden weinig tot geen onbekende ijshockey termen gebruikt.

IJskoude rivalen is een leuke Young Adult en geschikt voor lezers van vijftien jaar of ouder. De relatieontwikkelingen zijn voorspelbaar en passen qua omschrijvingen goed bij de doelgroep, er komen namelijk geen expliciete seksuele scènes aan bod. Buiten het sterke karakter van Hollands zit er weinig vernieuwends  of unieks in dit boek, het is daarom een fijne ‘no-brainer’ voor tussendoor.

Leesfragment.