Recensie: Ik weet zeker dat het liefde was

Dinsdag, 12 maart, 2024

Geschreven door: Sanne van Rij
Artikel door: Piet Windhorst

Zoektocht naar vriendschap en liefde

In deze autobiografische roman beschrijft Sanne van Rij haar leven. Ze heeft een gelukkige jeugd met liefhebbende ouders. Het keerpunt komt als haar moeder depressief wordt en in een psychose raakt. Het wordt nog zwaarder als haar ouders gaan scheiden. Als vijftienjarige leeft ze samen met haar gestoorde moeder. Een onmogelijke taak. Het absolute dieptepunt is de zelfdoding van haar moeder. Haar vader bekommert zich nauwelijks om zijn dochter, alleen als ze een beroep op hem doet is hij liefdevol en goedwillend voor haar. Dan is er ook nog haar broer die ook psychotisch wordt. Het boek is de lange zoektocht van Sanne naar vriendschap en liefde.

Vriendschappen
Sanne heeft grote behoefte aan een vriendin. In het boek worden maar liefst acht vriendschappen beschreven. Die vriendschappen spelen zich af in de studentenwereld met veel feesten, concerten en vakanties. Ze vraagt zich wel steeds af of het om een echte vriendschap gaat. Sanne was steeds bang voor afwijzing en verlies. Een vriendin als Jip was wel een echte vriendin die niet alleen de juiste vragen stelde, maar die ook het juiste antwoord gaf. Ook Jules leek een goede vriendin die van dezelfde feesten hield en die ook empathisch en fijngevoelig was.

Liefde
Met de liefde ging het nog moeizamer dan met de vriendschap. Sanne beschrijft verscheidene relaties. Ze wil graag een vaste relatie waarin sprake is van liefde. Sanne wordt vaak benaderd door jongens en het komt dan al gauw aan op kussen. Vaak volgt ook een logeerpartij met seks. Die lijkt zo iets vanzelfsprekends, het hoort er gewoon bij. Hoe en wanneer ontstaat er liefde? Ze vraagt zich af wat je moet voelen als je verliefd bent. Na een intense vrijpartij denkt ze dat dit toch wel liefde moet zijn. Ze blijft onzeker tot ze Jonah ontmoet. De contacten met hem zijn veelvuldig en blijvend. Ze vraagt hem of hij officieel haar vriend wil zijn. Een wonderlijke zaak. Aan de ene kant is het geëmancipeerd om dat als vrouw te vragen, aan de andere kant is dat vragen om verkering toch wel ouderwets.

Dit boek wijkt nogal af van een ‘normale’ roman. Er is geen sprake van een vloeiend doorlopend verhaal. Het gaat vaak om een zakelijk verslag, een beetje in dagboekstijl. Sanne reflecteert vaak over dingen die ze heeft meegemaakt. Van zaken die ze moet doen of waaraan ze moet denken maakt ze lijstjes. Het boek telt er vele. Het is bijzonder dat ze zo openhartig is. De lezer kan zo echt met haar meeleven. Een indrukwekkend levensverhaal.

Ook verschenen op leeskost

Leesadvies voor jongeren

Een autobiografisch relaas over opgroeien in een ingewikkelde situatie.