Recensie: In het vervloekte hart

Woensdag, 20 maart, 2024

Geschreven door: Rima Orie
Artikel door: Demi Stein

Veelgeprezen Young Adult auteur

In het vervloekte hart is een horror fantasy geschreven door Rima Orie. Orie was in 2023 ambassadeur van Boekenweek van jongeren en schreef mee aan de 3PAK van dat jaar. Met haar debuut De Zwendelprins, werd Orie onder andere genomineerd voor de Hebban Debuutprijs, het Beste Boek voor Jongeren en De Kleine Cervantes. Met haar nieuwste boek, In het vervloekte hart, won ze het Beste Boek voor Jongeren 2023. De Schotse uitgeverij Black & White Publishing geeft het boek dit jaar in een Engelse vertaling uit. Orie is inmiddels een veelgeprezen Young Adult auteur.

Horror fantasy
In het vervloekte hart gaat over de 18-jarige Priya Chkadhari. Priya is een bloedkind, wat betekent dat ze de mogelijkheid heeft om zielen te bespelen. Bloedkinderen zijn echter zeer ongewenst en zijn eigenlijk verboden, Priya doet daarom haar best om dit geheim tot haar dood bij zich te dragen. Het geheim houden van haar vloek blijkt echter onmogelijk, wanneer ze eenmaal gerekruteerd wordt om tot soldaat te worden opgeleid in het grootste militaire fort van het land, Kuwatta.

Priya ontdekt vervolgens een wereld vol gevaar en waar brute kracht en een rigide militaire hiërarchie bepalen wie zegeviert. Iedereen dient zonder pardon te gehoorzamen en enorm gedisciplineerd te zijn. Tot Priya’s verbazing blijkt haar aangeboren ‘vloek’ in Kuwatta juist van pas te komen. Samen met een aantal bloedkinderen volgt ze een speciale opleiding. Deze groep soldaten moet meevechten in de guerrillaoorlog die het verscheurde land Awaran al eeuwenlang in zijn greep houdt.

Worldbuilding
De wereld in In het vervloekte hart is gebaseerd op Suriname, het land waar de Hindoestaanse ouders van Orie vandaan komen. Een belangrijk onderwerp in dit boek zijn de diverse bevolkingsgroepen die er niet in slagen om samen op dezelfde wereld te leven en te werken. Onderwerpen als racisme, klassenverschillen, onderdrukking en kolonialisme hebben dus een belangrijke rol in haar verhalen, en geven In het vervloekte hart ook een interessante diepgang.

Pf

De wereld zelf is onwijs knap neergezet. Orie neemt je mee in een unieke samenleving en door haar beschrijvingen waan je je ook echt in een geheel andere wereld. Het verhaal komt door de uitgebreide worldbuilding wat traag op gang, maar dit is het dubbel en dwars waard.

De schrijfstijl van Orie is zeer prettig. Door haar gedetailleerde omschrijvingen van bijvoorbeeld de omgeving kunnen lezers een goed beeld krijgen van hoe de wereld eruitziet, maar ook de karakters worden nauwkeurig beschreven. Ondanks dat het een hele andere wereld met vele bijzonderheden is, voelt het allemaal realistisch aan waardoor de lezer het verhaal ook goed kan volgen.

Gruwelijke beschrijvingen
In het vervloekte hart zit een hoop spanning, actie en gruwelijke beschrijvingen (van bijvoorbeeld monsters). Het boek voelt hierdoor duister aan, maar is niet daadwerkelijk zo eng dat je ‘s nachts wakker van ligt (gelukkig maar!).

In het vervloekte hart eindigt terwijl er dan nog vele vragen zijn over hoe de wereld in elkaar steekt, hoe het verder verloopt, en hoe het de karakters vergaat. Maar gelukkig komt er een deel 2! Wanneer is helaas nog onbekend.

Een uitgebreid gesprek met Orie over haar boek is te horen in de 76e aflevering van De Grote Vriendelijke Podcast.

Leesfragment van het boek.

Voor het eerst verschenen op Bazarow