Recensie: In vuur en vlam

Dinsdag, 23 januari, 2024

Geschreven door: Willeke Brouwer
Artikel door: Tessa Radix

In de brugklas

In vuur en vlam is het vierde deel in de serie Lotte laat maar. In dit deel maakt Lotte leuke en iets minder leuke dingen mee. Ze is eindelijk een beetje gewend aan de brugklas en aan al het huiswerk dat ze krijgen. Haar biologiedocent besluit dat de klas naar de Weerribben moet als uitje om daar spinnen en andere insecten te tellen. Hier zit Lotte natuurlijk niet op te wachten. Daarnaast komt haar oma een week logeren en die zit niet op het nieuwe liedje van haar broertje Daan te wachten. Dan is er nog Mark, een jongen die Lotte stiekem wel leuk vindt. Maar wat is hij nou toch aan het doen met klasgenoot Vanessa? Gelukkig gebeuren er ook leuke dingen, zoals de bbq met de toneelgroep, lekker muziek luisteren met haar beste vriendin Tessa en dansen met haar broertje Daan.

Tienermeisje
Dit vierde deel is los te lezen van de vorige delen, maar voor het verloop van het verhaal is het leuker om te starten in het eerste deel. Dit vierde deel gaat verder waar het vorige deel is gestopt, dus je mist wel een klein beetje voorkennis. Gelukkig is het al snel duidelijk wie wie is in het verhaal. In vuur en vlam wordt omgeschreven als een boek voor (bijna) brugklassers en daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. Ik zou dit boek als meisje van 11 echt fantastisch hebben gevonden. De dingen die Lotte meemaakt en waar Lotte over nadenkt weet Willeke realistisch te beschrijven en dit zal er voor zorgen dat elk tienermeisje zich kan verplaatsen in Lotte.

Het boek zelf is heel tof ontworpen. De cover is al heel kleurig en spreekt al aan. Het binnenwerk is ook tof gedaan. Elk nieuw hoofdstuk wordt weergegeven met een illustratie en een hoofdstuktitel. De hoofdstukken zijn niet lang en bevatten daarnaast ook leuke illustraties. Dit zorgt ervoor dat het een aantrekkelijk boek is. Het boek bevat onderwerpen waar tienermeisjes mee te maken kunnen krijgen, zoals verliefdheid, lekker chillen met vriendinnen, een eenoudergezin, oppassen op jongere broertjes/zusjes, nieuwe vriendschappen en nog veel meer. Het is een vlot geschreven en humoristisch verhaal dat veel meisjes zal aanspreken. Ik zal dit boek in ieder geval aanraden aan de meisjes uit groep 7 en 8!

Leesfragment

Voor het eerst verschenen op mybigloveforbooks