Recensie: Kom je thuis, klein  kuiken?

Zaterdag, 23 maart, 2024

Geschreven door: Carolina Búzio
Artikel door: Jan Stoel

Help je de dieren mee de weg naar huis te vinden?

Voor jonge kinderen, vanaf achttien maanden, valt er heel wat te ontdekken in Kom je thuis, klein kuiken van Carolina Búzio. Het stevige, kartonnen boek, dat tegen een stootje kan laat zien wat kleine dieren allemaal ‘thuis’ op de boerderij kunnen tegenkomen. In dit geval gaat het om een kalfje, een kleine eend, een lammetje en een kuiken. Op de linker bladzijde wordt ‘de omgeving’ van het jonge dier in beeld gebracht. Bij het kuiken zijn dat een ei, een koe, een worm  en een grote kip. Op de rechterpagina zijn zij allemaal ‘verstopt’ op een kleurige plaat. Kinderen kunnen zo op zoek gaan en dienen dan goed te kijken. Zo steekt de worm maar net zijn kopje boven de aarde. Iedere plaat toont nog wat meer. Zo zie je een haan bij het ‘verhaal’ van het kuikentje, vissen in de vijver van de eend, bomen en struiken in het weiland van het lammetje.

In het boek zijn vier verschillende paden opgenomen met daarin een schijfje met het ‘hoofdpersonage’ erop. Dat vraagt de kinderen om hem/haar via een slingerpad zo naar huis te brengen. Niet alleen het visuele (het ontdekken van de dieren) en woordbegrip, maar ook de oog-handcoördinatie worden op deze manier gestimuleerd. En kun je het schuifje van het kalfje naar de tractor brengen of naar de hooibaal? Bovendien geven de platen aanleiding om met de kinderen te praten over de boerderij en de dieren. Dat is dan weer goed voor de taalontwikkeling. Een heerlijk boekje om steeds opnieuw te pakken en opnieuw een avontuur te beleven. Het appelleert bovendien aan herhaling. Ieder personage beleeft een gelijksoortig avontuur: ontdekken wat je ziet als je op weg naar huis bent. En wanneer je thuis komt is er dat thuisgevoel, de warmte die je ten deel valt.

Het boek is sterk grafisch van karakter, sfeervol en helder van kleur.

Auteur en illustrator Carolina Buzio komt oorspronkelijk uit Portugal. Ze woont en werkt nu in Berlijn.

Leesfragment