Recensie: Lily

Donderdag, 21 maart, 2024

Geschreven door: Tom de Cock
Artikel door: Tessa Radix

Influencer van de toekomst

Lily woont in de Nieuwe Unie, 130 jaar verder dan nu. Een wereld die compleet is anders dan de wereld die wij kennen. De mensen in de Nieuwe Unie leven in goed geïsoleerde, luxe huizen en ze komen amper buiten de deur. Alles wat ze nodig hebben is voor handen in huis. Buiten is de wereld ook anders. De zeespiegel is enorm gestegen en de Nieuwe Unie wordt beschermd door een enorm hoge wal. Er is amper nog sprake van de ozonlaag, waardoor de temperatuur gevaarlijk heet is. Om de haverklap worden er mensen ziek door nieuwe bacteriën en virussen, komt er een lockdown en gaan er mensen dood. Fysiek contact is dan ook ter strengste verboden.

Lily is een veertienjarig meisje dat geld en producten verdiend als influencer. Ze is de strijd aangegaan om als eerste influencer 2 miljoen volgers te hebben. Wanneer ze van haar sponsor een gratis reisje aangeboden krijgt naar New New York, vliegt ze daarheen met haar ouders. Ook tijdens deze reis baadt Lily in luxe en ze filmt alles wat ze doet en meemaakt. Ze komt in contact met Samuel, een zestienjarige jongen en ze raakt verliefd. Ondertussen blijft ze de strijd tegen de volgers en likes aangaan en op een gegeven moment heeft ze een geweldig idee dat niet volgens plan uitpakt.

Technische snufjes
De manier waarop Tom de Cock de lezer meeneemt in deze nieuwe wereld is waanzinnig goed geschreven. De eerste hoofdstukken is het even wennen aan alle benamingen van nieuwe technische snufjes, maar algauw raak je hier nieuwsgierig naar. De Cock weet een meeslepend en spannend verhaal neer te zetten, dat ook nog eens realistisch aanvoelt ondanks het feit dat het zich in de toekomst afspeelt. Het verhaal is zo opgebouwd en de schrijfstijl van de Cock is zo beeldend, dat je je compleet in de Nieuwe Unie waant.

Lily is een meisje dat als naïef gezien kan worden, maar vooral erg onwetend is over de wereld die zich afspeelt buiten de Nieuwe Unie. Ze maakt tijdens het verhaal een interessante karakterontwikkeling door en ze zal een voorbeeld zijn voor tieners die dit boek lezen. Naast dat het een spannend verhaal is, dat ook humor, vriendschap en liefde bevat, is het ook een verhaal dat je aan het denken zet. Tom schets een beeld van een wereld waarin geen moer meer wordt gegeven om het klimaat. Hoe alle ontwikkelingen worden beschreven – de stijging van de zeespiegel, de opwarming van de aarde, alle overmatige plastic dat in oceanen ronddrijft – doen je wel beseffen dat we echt iets aan het klimaat moeten gaan doen. Dat deel is echt sterk geschreven en maakt dat het verhaal goede boodschappen meegeeft.

Schrijven Magazine

Het boek geschikt voor jongeren van elf jaar en ouder, maar is ook zeker interessant voor ons volwassenen om te lezen. Ik ga in ieder geval snel het tweede deel lezen!

Ook gepubliceerd op Mybigloveforbooks