Recensie: Maar de leeuw was er niet

Woensdag, 10 januari, 2024

Geschreven door: Stefan Boonen, Frederico Appel
Artikel door: Jan Stoel

Zijn je verwachtingen niet te hoog?

Stefan Boonen (1966) schrijft sinds 200 spannende, grappige en avontuurlijke boeken. Maar de leeuw was er niet is zo’n boek. De illustraties in dit prentenboek zijn van Frederico Appel, een Italiaan die in Italië ook de boeken van Boonen uitgeeft. In dit boek gaat het over de hoge verwachtingen die je soms van iets kunt hebben. Komen die niet uit dan ben je teleurgesteld. Iedereen kent dat gevoel wel. Boonen en Appel maakten op basis van dit thema een boek dat jonge kinderen veel te bieden heeft. De boodschap is duidelijk: hoe ga je ermee om als je niet krijgt wat je eigenlijk graag wil?

Het verhaal is simpel. Vader neemt zijn zoontje mee naar de dierentuin. Een leuk uitstapje. Ze zien van alles. En na een dagje in de zoo geweest te zijn zegt vader: “Zo jongen, dat was fantastisch! Al die leuke dieren. Bwah,…niet zo leuk, papa. De leeuw was er niet.” Vader probeert op de terugreis naar huis het enthousiasme bij zijn zoontje op te peppen door te vertellen wat ze allemaal voor leuke dingen hebben gedaan en door de eigenschappen van de dieren die ze gezien hebben uit te vergroten. Steeds noemt hij een dier uit de dierentuin, de neushoorn bijvoorbeeld. “Wat een sterk beest! Net een bulldozer.”  Zelfs wanneer hij vertelt dat er een krokodil ontsnapt zou zijn komt van het zoontje hetzelfde antwoord: “Maar de leeuw was er niet.” Dit ritme in het verhaal zal er ongetwijfeld voor zorgen dat wanneer je het boek in de klas voorleest, de hele groep zegt: “Maar de leeuw was er niet.” Er ontstaat zo een mooie dialoog tussen de voorlezer en de luisteraar. En dan is er dat onverwachte einde: de leeuw in vader komt ’s avonds los. Grwauauauauwwwwh!

Grappige details
De illustraties van Frederico Appel geven een extra dimensie aan het verhaal. Hij verstopt overal in zijn tekeningen dieren die de vader en zijn zoontje op weg naar huis niet zien, maar die de kinderen ongetwijfeld meteen opvallen: krokodillen die onder de brug in het water zwemmen, een geblinddoekte krokodil in de bus, een gorilla (King Kong) die boven een flat uittorent, giraffen als bomen. Er zit ook humor in de tekeningen. Zo zit op een bankje voor de dierentuin de kerstman oeen boek te lezen, hebben immense olifanten schoenen met veters aan, staat een wolf vlakbij de schapen, bestuurt een struisvogel een tractor, staat er in het bos een waarschuwingsbord met een blad erop getekend (opgepast vallend blad) en draagt het zoontje een rugzak met daarop de kop van een leeuw geappliqueerd.  Trouwens overal komen leeuwen in de illustraties terug, De tekeningen zetten je fantasie meteen aan het werk.

De combinatie tekst en illustraties en al die verrassende elementen in het boek, maken het tot een boek dat kinderen graag zullen herlezen of als ze zelf al kunnen ‘lezen’ zullen pakken om op zoek te gaan naar nog meer grappige details.

Leesfragment