Recensie: Mag ik me even voorstellen?

Donderdag, 18 april, 2024

Geschreven door: Kerstin Zabransky
Artikel door: Rita Pontororing

Ik ben ……..

Een beroepenboek. Voor elk beroep zijn twee bladzijdes vrij gemaakt. Het boek is op A4 formaat, dus er wordt voor elk beroep een aardige plek ingenomen. Elke twee pagina’s, één beroep. Het boek is niet zo dik, er is aandacht voor twaalf beroepen. Niet allemaal alledaagse beroepen zoals op de achterflap beschreven: “Mensen met opvallende beroepen als bijvoorbeeld de boswachter, de clown en de archeoloog”.

De beroepen
Wat steeds opvalt bij het openslaan van het volgend beroep is de paginagrote afbeelding van de vakman of vakvrouw. Niet van alle afbeeldingen is gelijk te zien om welk beroep het gaat. Dat geeft niet want de bladzijde met de beschrijving draagt als titel de naam van het desbetreffende vak. En de illustraties zeggen genoeg, kunnen kinderen raden wie er afgebeeld staat. De beschrijvingen zijn kort en krachtig beschreven. Onder de titel van het beroep, lezen we een algemene beschrijving, een introductie.

Daarna volgen er een aantal kenmerken met steeds een illustratie die de uitleg ondersteunt. Niet alleen kenmerken maar ook specifieke voorwerpen die bij de mensen horen. De korte uitleg geeft een soort inkijkje. Natuurlijk is het niet heel uitgebreid maar het geheel geeft een eerste, heldere indruk van het beschreven vakgebied.

Mooi geordend
Zowel tekst als illustraties zijn van Kerstin Zabransky. Naast vormgever/illustrator bij het Eindhovens Dagblad schrijft Zabransky kinderboeken. Als illustrator toont zij in Mag ik me even voorstellen vele kenmerken van de vakmensen. Er is veel te zien maar wel overzichtelijk, de vormgeving van deze bladzijden zijn aantrekkelijk om te bekijken en voor oudere lezertjes ook goed te lezen. De bladzijdes zijn mooi ‘geordend’.

Een klein minpuntje. Op de cover staat een goochelaar afgebeeld. Kinderen laten zich leiden door de cover, waarbij al snel de indruk gewekt wordt dat het een boek alleen over de goochelaar is. Dat is dus niet zo.

Mag ik me even voorstellen geeft kinderen een klein kijkje in niet alledaagse beroepen. En dat is weer een groot pluspunt. De duidelijke illustraties maken dat het boek ook als kijkboek gebruikt kan worden voor 6+ lezertjes.

Neem een kijkje op het leesfragment voor de beschrijving van ‘De goochelaar’ en van ‘De fotograaf’.