Recensie: Maggie's strijd

Dinsdag, 5 december, 2023

Geschreven door: Karin Hover
Artikel door: Mieke Schepens

Historische roman over een sterke vrouw

Januari 2015, Kilcarrick, Ierland. Als Evi’s schoonmoeder Grace en zwager Lyam op zolder aantreft terwijl ze aan het zoeken zijn naar aantekeningen die Grace vroeger gemaakt heeft over een vrouwenbeweging in Dublin uit de vorige eeuw, biedt ze aan om mee te helpen zoeken. Er vallen een heleboel documenten en brieven op de grond en tot hun verbazing zien ze dat één van de brieven uit ‘s-Hertogenbosch komt. Evi zoekt verder en vindt nog meer brieven en een paar notitieboekjes uit 1915 van Margreet van den Dungen.

In het volgende hoofdstuk lees je over Margreet, een welgestelde jongedame uit ‘s-Hertogenbosch tijdens de zomer van 1915. Margreet is een jonge vrouw die besluit om als verpleegkundige te gaan werken; ze wil zich nuttig maken. Dit is tegen de wens van haar vader. De Eerste Wereldoorlog woedt al een paar jaar, Margreet meldt zich aan bij het Rode Kruis en verlaat haar familie in Den Bosch.

Gruwelen
Ze wordt geconfronteerd met de gruwelen van de oorlog en ze ziet veel mensen sterven. Margreet vertrekt uit het veldhospitaal en gaat werken in een ziekenhuis waar ze de Ierse officier Antony Shackleton ontmoet. Margreet denkt dat ze verliefd op hem is en samen vertrekken ze in januari 1916 naar Dublin. Hier ontmoet ze Sean Fitzpatrick. Antony heeft weinig tijd voor haar en tijdens een uitstapje met Sean vertelt hij haar hoe mooi ze is. Margreet weet dan al dat ze verliefd is op Sean en niet op Antony.

Sean vertelt haar over Dublin, over Ierland en wat zich daar op dat moment afspeelt. De politieke spanningen tussen Ierland en Engeland lopen steeds hoger op.

Op Tweede Paasdag 1916 riep een groep Ierse nationalisten in Dublin de onafhankelijkheid van de Ierse Republiek uit. In de dagen die volgden ontketende zich een opstand, bekend als de Paasopstand, die grote gevolgen had voor de Ierse geschiedenis.

“Grace legde uit dat die emancipatie nog steeds duidelijk tot uitdrukking kwam in de Grondwet die in 1922 opgesteld was. In de jaren dertig kwam de Fianna Fáil Partij van Eamon de Valere aan de macht en deden de emancipatie teniet. Eerst introduceerden ze een aanvulling op de Grondwet. Daarin werd in mooie bewoordingen gesteld dat de plaats van de vrouw thuis bij de haard was. Een paar jaar later kwam de ‘Criminal Law Act’ met een totaal verbod op invoer en verkoop van voorbehoedsmiddelen.”

Maggie’s strijd is een krachtig, boeiend en meeslepend verhaal over liefde, verlies, hoop en vrijheid. Het boek is goed geschreven en de personages zijn helder beschreven. De historische context is door Karin Hover goed onderzocht.

Ik kan Maggie’s strijd aan iedereen aanraden die houdt van historische romans en oorlogsverhalen. Het is een verhaal over een sterke vrouw die weet wat ze wil en bovenal ook vecht voor haar idealen.

Ook verschenen op Blogspot