Recensie: Nineteen steps

Zaterdag, 25 november, 2023

Geschreven door: Millie Bobby Brown
Artikel door: Peter van Bavel

Geïnspireerd op het leven van oma Ruth

De aankondiging van Millie Bobby Brown (MBB) haar eerste boek deed mij vermoeden dat het om een biografie zou gaan. Het is een roman, zag ik na ontvangst. En een mooie om naar te kijken. De titel is in het Engels dus moet er een sticker op dat het wel degelijk om de Nederlands vertaalde editie gaat. Een kleurrijke omslag met een blik op Londen, dreigende vliegtuigen in de lucht, gouden accenten op het omslag en een gekleurd bloemrijk boekblok rondom. Voor zover Eleven uit Stranger Things nog geen lokker was, is dit boek het qua uiterlijk al.

Het verhaal is geïnspireerd op de verhalen van Oma Ruth over het gezinsleven in de Tweede Wereldoorlog in Londen. Ruth was grootmoeder van MBB en ze vindt het een eer om middels dit boek haar oma levend te houden.

Duitse luchtmacht
Nellie Morris is het hoofdpersonage in dit verhaal dat in de derde persoonsvorm wordt verteld. Nellie woont met haar vader, moeder, broertje en zusje in Londen waar geen bezetting door de Duitsers is, maar wel een constante dreiging is van bombardementen, door de Duitse luchtmacht die gaten zoekt in het grijze Britse wolkendek.

Bij ieder luchtalarm verdwijnt dit deel van Londen (East End) in de ondergrondse schuilkelders. Nellie werkt als assistent voor de burgemeester in dit stadsdeel. De voortdurende dreiging van een bommenregen is zichtbaar in de stad en het blijkt een kunst te zijn om te ontsnappen aan dit onzichtbare gevaar. Nellie wordt verliefd op de Amerikaanse piloot Ray en zoekt naar steun voor deze ongebruikelijke gevoelens. Haar buurtgenoot en levenslange vriend Billy is al zijn hele leven idolaat van Nellie en hoopt haar hart op een dag te veroveren.

Wanneer je als lezer wordt meegezogen in het dilemma van Nellie om te kiezen tussen het vertrouwde van Billy en het onbekende van Ray slaat het noodlot toe. Niet een keer, twee keer of drie keer. Nee, oneindig veel vaker en al lezend beland je op het puntje van je stoel. Je vergeet de wereld om je heen en hebt nog slechts een doel: te weten hoe dit zal aflopen.

Verlangen
Het verhaal wordt prachtig verteld. Mooie woorden, mooie nostalgische en ouderwetse sfeer, goede geloofwaardige personages en fraaie dialogen. Genummerde hoofdstukken van voldoende lengte en een prettig lettertype. Heb ik al gezegd dat ik moest huilen? Dat mogen mannen ook en dat lukt ook met dit boek.

De vertaling is goed maar is hier en daar te letterlijk vertaald: “Ik begrijp het,” zei hij en dat waren de moeilijkste twee woorden die hij ooit gezegd had.

Wat ik het meest jammer vind, is dat alle credits naar MBB gaan. Terwijl ieder weldenkend mens weet dat zij niet in staat is dit boek op deze kwalitatief hoogstaande wijze te schrijven. Ze is talentvol maar dit lijkt toch echt de verdienste van Kathleen McGurl te zijn. Ze wordt slechts twee keer genoemd in het boek, op de titelpagina met een zeer klein lettertype “in samenwerking met Kathleen McGurl” en in het dankwoord van Millie, tussen tientallen andere namen die veel voor haar hebben betekend.

Kathleen McGurl krijgt niet de waardering die zij op basis van haar bijdrage verdient. Zij schreef eerder talloze boeken waarop wel haar naam prijkt. Jammer dat een Celebrity en een roedel commerciële geldwolven haar als vrijwel anonieme ghostwriter neerzetten. Van mij krijgt zij alle credits voor dit prachtige boek en daarom heb ik haar naam opgenomen in de titel van deze recensie, als auteur. Het verhaal is deels afkomstig van de grootmoeder van Millie Bobby Brown, Kathleen McGurl heeft het op onnavolgbare wijze verteld. Ere wie ere toekomt.

Met Nineteen Steps van Millie Bobby Brown heb je het levende bewijs in handen dat de duvel nog altijd op één hoop schijt. Alles wat Millie aanraakt verandert in goud. De actrice uit de Netflix successerie Stranger Things en de twee Enola Holmes blockbusters heeft haar eigen kledinglijn en een eigen make-up en beautymerk ‘Florence’. Ze is ambassadeur voor Unicef en werd al op 14-jarige leeftijd door Time Magazine als een van de meest invloedrijke personen ter wereld gezien. Ze heeft zich onlangs verloofd met de zoon van rocklegende Jon Bon Jovi. Millie is negentien jaar jong. Kathleen McGurl, onthoud die naam.

Ook verschenen op Boeken-cast