Recensie: Nora schrijft haar eigen verhaal

Zaterdag, 24 februari, 2024

Geschreven door: Annabel Monaghan
Artikel door: Joke Zwier

Heerlijke feelgoodroman

Theehuis
Nora woont met haar twee kinderen in een idyllisch oud huis met een grote tuin waarin een theehuis staat. Na haar scheiding schrijft ze daar het meesterwerk van haar carrière. Het resultaat is de verfilming van haar script in, en rond, het theehuis met bekende Hollywood filmster Leo Vance. Vanaf de eerste dag schendt Leo gemaakte afspraken omtrent haar privacy en komt binnen in haar huis. Wrevel die er eerst was, zet zich om in genegenheid door het samen kijken naar de opkomst van de zon op de schommelbank met een mok koffie. “Soms is het net een brede baan vruchtenijs die als de aftiteling van een film over de hemel schuift.” Arthur en Bernadette, Nora’s kinderen zien het wel zitten met de beroemde Leo die overal wordt aangesproken in Laurel Ridge, het dorp waar ze wonen. En dán breekt de dag aan dat Leo terug naar Los Angeles moet voor een bespreking van een nieuwe film en staat Nora’s leven op de kop. Machteloosheid neemt bezit van haar en het is nieuw voor Nora dat ze voor haar geluk volledig afhankelijk is van een ander.

Gevoelige snaar
Nora schrijft haar eigen verhaal van Annabel Monaghan is een heerlijk verhaal om te lezen en mee weg te dromen. Het is vlot en beeldend geschreven en voert je mee naar een landelijke, haast kneuterige omgeving. Monaghan raakt een gevoelige snaar bij de lezer met haar liefdevolle en ongedwongen schrijfstijl over het dagelijks leven van een eenoudergezin. Nora is een mooi personage, liefdevol en nuchter gaat ze door met haar leven nadat haar man is weggegaan. Ze dreigt zichzelf in de liefde te verliezen, en weet de zorg voor haar kinderen goed te combineren met haar werk. Van verspilling heeft ze nog nooit gehoord en alles wordt gebruikt tot het versleten is.

Pretty woman-moment
Leo brengt licht en opwinding in Nora’s leven en hij geniet van kleine dingen als boodschappen doen. Als Leo allerlei huishoudelijke artikelen voor haar koopt, als handdoeken, mokken en lakens voelt dit voor Nora als een soort Pretty Woman-moment. De vele verwijzingen naar toepasselijke films zijn leuk om te lezen. De bijpersonages geven extra aanvulling aan de omgeving waarin het verhaal zich afspeelt en zijn om van te smullen. Laurel Ridge straalt traditie en gezapigheid uit en de inwoners houden niet van verandering en vooruitgang. Door een paar ontroerende wendingen weet Monaghan het verhaal boeiend te houden en zorgen deze voor de nodige leeshonger.

Nora schrijft haar eigen verhaal is het debuut van Annabel Monaghan en wordt verteld vanuit Nora. Dit keer geen vrouw die in zak en as zit na een scheiding, maar een opgeluchte vrouw die blij is dat haar nietsnut van een man vertrokken is. Het boek heeft een opvallend knalroze cover met een kleurrijke illustratie die goed bij deze roman past.

Voor het eerst gepubliceerd op Bazarow