Recensie: Olaf

Maandag, 15 januari, 2024

Geschreven door: Rob Stoker, Tom Beijering
Artikel door: Tessa Radix

Zeven deuren in het gangenstelsel

Olaf is het eerste jeugdboek van auteur Rob Stoker. In Olaf volg je de gelijknamige hoofdpersoon. Olaf gaat een week bij zijn opa en oma logeren. Achter het huis van opa en oma is een grote tuin en Olaf wil deze week een ondergrondse hut graven. Bij aankomst blijkt dat oma Olaf niet herkent en opa vertelt dat oma de laatste tijd vaak in de war is. Samen met opa zoekt Olaf een mooie plek achter in de tuin uit om zijn gat te graven en om een of andere reden krijgt hij van zijn oma een zakmes. Dit zakmes schijnt hij goed te kunnen gebruiken bij zijn avontuur beweert ze. Olaf snapt hier niks van. Olaf begint met het graven van zijn gat en wat volgt is een spannend avontuur waarbij hij door zeven deuren moet, op zoek naar zeven voorwerpen. Als hij deze zeven voorwerpen heeft gevonden, wordt er een beloning voor hem gemaakt en Olaf hoopt hiermee zijn oma te kunnen genezen.

Zachtaardig
Olaf is een zachtaardige jongen die graag bij zijn opa en oma logeert. Hij is dol op zijn opa en oma en kijkt dan ook uit naar de week die komen gaat. Hij heeft wat moeite met het feit dat zijn oma af en toe in de war lijkt, maar heeft gelukkig veel steun aan zijn opa. Olaf is een jongen die wordt gepest op school, maar hij ontdekt deze week een heel andere kant van hemzelf. Van een jongen dat gauw iets spannend vindt, naar een avontuurlijk en dappere jongen die nergens voor uitwijkt.

Olaf is een spannend en fantasievol avonturenverhaal waarin Olaf allerlei beproevingen moet doorstaan. Wederom een boek met zeven deuren en zeven werelden, maar toch is het in dit boek weer uniek uitgewerkt. De schrijfstijl van Rob Stoker leest prettig en vlot. Hij schrijft beeldend en door gebruik van korte zinnen en korte hoofdstukken vlieg je door het boek heen. Het boek is niet alleen vol avontuur, het bevat ook realistische onderwerpen zoals jezelf ontdekken en omgaan met familieleden met dementie. Vooral dat laatste is erg mooi toegepast in dit boek. De illustraties zijn stripachtig en passen mooi bij de tekst. Olaf is een fijne kennismaking met de schrijfstijl van Rob Stoker en het boek is zeker een aanrader om te lezen!

Ook verschenen op mybigloveforbooks