Recensie reisboek: Iduna's appels

Zondag, 5 mei, 2024

Geschreven door: Beer Visser
Artikel door: Rijkert Knoppers

Drie maanden op reis dwars door Noorwegen

“Ik had graag doorgelopen als het land langer was geweest.” Met deze opmerkelijke uitspraak van Bjørn Amsrud opent dit boek, dat geheel aan het land in kwestie is gewijd: Noorwegen. Het staat niet in de tekst vermeld, maar internet leert dat Amsrud de geschiedenis in ging als de eerste wandelaar die over een afstand van minstens 2.500 km van zuid naar noord Noorwegen heeft gewandeld. De auteur van dit boek, Beer Visser, vloog een keer over het indrukwekkende landschap van Noorwegen en besloot vervolgens om eveneens vanaf het zuidelijkste puntje van het land naar het uiterste noorden te reizen. Weliswaar niet alleen te voet, ze gebruikte ook treinen, bussen en boten, en soms huurde ze zelfs een fiets om een natuurpark te bezoeken. Het leverde hoe dan ook een boeiend verslag op.

Veerboot
Het eerste gedeelte reisde ze vanaf Eemshaven naar Kristiansand per veerboot, vervolgens nam ze onder meer de trein vanaf Bergen naar Oslo, ze loopt een stuk van een oude Pelgrimsroute, laterzou ze zich vooral regelmatig per bus verplaatsen. Overnachten doet ze onder meer in haar tent, in een hut, of in een AirBnB. Een van de aantrekkelijke kanten van Noorwegen vind ze het feit dat vrij kamperen overal is toegestaan. Helemaal over rozen verloopt haar reis overigens niet. Pijnlijke knieën belemmeren op een gegeven moment het wandelen, en in het uiterste noorden ze kreeg een ernstig probleem met haar oog, waarvoor ze twee keer naar een kliniek moest.

Henrik Ibsen
Onderweg bezoekt ze allerlei bezienswaardigheden, zoals het Oliemuseum in Stavanger, het graf van Henrik Ibsen op het Vår Frelsers kerkhof in Oslo, het Magma Geopark, het Lofotmuseum, de rotstekeningen van Alta en de Nordkappmuseet. Maar na een paar weken in Noorwegen te zijn constateert ze: ‘het valt me eerlijk gezegd wat tegen. Dat ligt niet aan het land. Dat is prachtig met zijn wilde kusten en diepe fjorden, (…) het ligt aan de Noren.’ Ze bedoelt hiermee de overgeorganiseerde samenleving die hier na de enorme winsten van de oliewinning is ontstaan.
Het reisverhaal is vlot geschreven, en per hoofdstuk is de nodige achtergrondinformatie opgenomen. Wat helemaal een sterk punt van dit boek is, zijn de informatieve verhalen die via een QR scanner te raadplegen zijn. Zo krijg je een filmpje vanuit een vuurtoren te zien, kan je achtergrondinformatie bestuderen over de negen Sint Olavspaden, lees je over het Norks fjellsenter bij Lom, kom je te weten dat er een film Beyond Sleep is gemaakt naar het boek Nooit meer slapen van W.F. Hermans, bezoek je virtueel het Poolmuseum in Tromsø en krijg je informatie over de beruchte dam in de Alta rivier, het is allemaal geweldig.
Een enig minpuntje van het boek is het oblong formaat, wat minder makkelijk in de hand ligt dan een standaard boek met een A5 formaat. Maar wie de andere uitgaven van deze beginnende uitgeverij ziet, beseft dat deze omvang tot nu toe een soort handelsmerk is.