Recensie feelgood: Rent a Santa

Zaterdag, 16 december, 2023

Geschreven door: Liz Ouwens
Artikel door: Lisette Woest-Appeldoorn

Feelgood in een kerstsetting

Als een beetje een kerstgek – kerstfilms worden al ruim voor kerst gekeken, de muziek schalt vanaf 1 december dagelijks door het huis en de kerstboom en -decoraties worden dan ook weer van stal gehaald – is het altijd een heerlijk vooruitzicht om een feelgood in een kerstsetting te mogen lezen. Hoe kort het verhaal dan ook mag zijn.

Kort
De verhalenfabriek brengt namelijk korte verhalen. Rent a Santa is met zijn zevenentachtig bladzijdes aan de erg korte kant, maar Liz Ouwens weet in die tijd wel een volwaardige feelgood te schrijven. Alle elementen zitten erin. Van de onhandige eerste kennismaking tot aan het grote misverstand en de uiteindelijke goede afloop.

In Rent a Santa maken we kennis met Elin en Floor die rond de kerstdagen een bedrijfje runnen waar men kerstmannen kan huren. Elin is sinds een paar maanden vrijgezel, deelt de zorg van de kinderen met haar ex en is absoluut niet op zoek naar een nieuwe liefde. Floor, ook vrijgezel, is de extroverte van hen beide. Ze gaat graag op stap, duikt regelmatig met iemand het bed in en heeft ook op het bedrijfsmatige vlak een meer avontuurlijke insteek dan Elin. Deze kerstperiode lijkt het Floor dan ook wel wat om naast de traditionele kerstman, strippende kerstmannen te verhuren. Elin ziet dit plan totaal niet zitten, maar ze gaat toch overstag. Heeft de knappe Hidde, die onverwachts bij hun bedrijf binnen komt lopen, hier wat mee van doen?

Liz Ouwens schrijft met humor, die ook behoorlijk direct en beeldend is.

Foodlog

“Daarom hoef je nog niet elke man die je tegen het lijf loopt een rondleiding door je vagina te geven”
“Nou daar is niets mis mee. Het wordt eens tijd dat jij weer eens kijkers krijgt”

Daarmee geeft de auteur ook onmiddellijk de karakters en de onderlinge band goed weer. Elin en Floor komen tot leven. Het lukt de schrijfster om geloofwaardige dialogen te schrijven, en ook de plot is grotendeels te geloven. Het misverstand voelt toch geforceerder aan. Minder realistisch. Vooral in het kader van de jarenlange vriendschap die er tussen de hoofdpersonen bestaat.

Leuk en vlot
Over het algemeen is het Liz Ouwens gelukt om een leuke en vlotte feelgood te schrijven in minder dan honderd pagina’s. Alleen voelt het niet specifiek als een kerstverhaal. Afgezien van hun bedrijf Rent a Santa komt de kerstsfeer niet echt uit de verf. Ondanks dit gemis is Rent a Santa een aangenaam tussendoortje. Vooral door de humor, de beeldende en vlotte schrijfstijl.

Ook verschenen op Boekencast