Recensie thriller: Reünie

Zaterdag, 27 april, 2024

Geschreven door: Jonas Boets
Artikel door: Ellen Claeys

Een meeslepende misdaadroman die de erfenis van de bedenker hoog houdt

Reünie is een spannende thriller geschreven door Jonas Boets. Het verhaal begint met een schoolreünie in het Brugse Sint-Lodewijkscollege. Tijdens de rondleiding stoot men op het lijk van priester Lanoye, de leerkracht geschiedenis van de school. Meteen wordt gedacht aan een wraakactie omwille van misbruik, maar de jonge commissaris Van In gelooft niet in die theorie. Samen met zijn naaste collega Guido Versavel graaft hij dieper in het verleden van de toenmalige studenten. Kort na de reünie valt er opnieuw een dode.

Pieter Aspe
Het boek gaat over het befaamde personage Pieter Van In. Er werden reeds tientallen boeken geschreven over hem, weliswaar door Pieter Aspe die jammer genoeg het leven liet in 2022. Wat is het gewaagd om dan een boek te schrijven over een personage waarover zoveel boeken werden geschreven, zonder afbreuk te doen aan de kwaliteiten van de overleden auteur. Jonas Boets is hier in geslaagd. Hij weet perfect dezelfde sfeer te creëren als in de andere boeken over het hoofdpersonage. Hij heeft een vlotte schrijfstijl en je wil weten wie de moord(en) heeft gepleegd. Is er één dader of zijn er meerdere? Wat zijn de beweegredenen, zullen er nog slachtoffers vallen? De auteur neemt je van in het begin mee in het verhaal, maar hij houdt je in spanning en wekt je nieuwsgierigheid steeds op. Het blijft wachten tot op het einde om antwoorden te krijgen op al deze vragen.

Misdaadserie
Het boek Reünie vertelt in feite het verhaal van een jonge Pieter Van In en speelt zich af voor het allereerste boek van Pieter Aspe. Dit is wennen. We kennen Van In namelijk al door de vele boeken en door de misdaadserie die vele jaren lopende was op televisie. Zo is hij in dit boek single en leert hij duvel drinken, terwijl iedereen weet dat duvel zijn lievelingsdrank is, alsook dat hij een goede relatie heeft met Hannelore Martens.
De zoektocht naar de dader(s) brengt de lezer ook in contact met vele andere personages. Boets beschrijft deze personen levensecht, elk met hun eigen unieke persoonlijkheid, met de diverse emoties waarmee ze te maken krijgen, wat het verhaal mooi maakt. Eén van de andere hoofdpersonages is collega Guido Versavel, die je ook al kent door de boeken en de serie.
Boets heeft zijn best gedaan om eenzelfde Van In en Versavel naar voor te brengen in zijn boek, met alle respect naar wijlen auteur Pieter Aspe. Het is hem dan ook gelukt om een verhaal te schrijven met de gekende elementen die de fans van de reeks al kennen, maar hij drukt er toch zijn eigen stempel op. Heel sterk!

Intrigerend plot
Reünie is een meeslepende misdaadroman met veel personages en een intrigerend plot. Fans van Pieter Aspe zullen zeker niet op hun honger blijven zitten en zullen dit boek van Jonas Boets met beide handen omarmen.

Ook verschenen op Boekencast

Leesadvies voor jongeren

Een bloedstollende Vlaamse thriller over een moord op een priester. Een jonge rechercheur opent de jacht op de moordenaar. Fantastisch hoe er gespit wordt in het verleden van de personages.