Recensie feelgood & thriller: Stikheet

Vrijdag, 29 maart, 2024

Geschreven door: Noortje Brink
Artikel door: Wilma Hartman

Prima tussendoortje

Een foto van de grachten in Utrecht prijkt op de kaft van het boek samen met een vrouw in een zomerse jurk met een hoed op. Ik ben wel benieuwd naar het boek dat dus duidelijk in Utrecht speelt, waar ik wat voetstappen heb liggen. Ik lees het e-book en mijn e-reader geeft aan dat het boek 100 bladzijden dun is.

Het boek vertelt het verhaal van Diana, doktersassistente met een puberende zoon en een behoorlijk ingedutte relatie, die wel veilig maar niet echt spannend of sprankelend is. De partner van Diana werkt in de horeca met onregelmatige tijden, ze leven langs elkaar heen. Diana worstelt met de vraag wanneer je je puberende zoon moet loslaten, vertrouwen en wanneer je grenzen moet stellen. Vincent is de zoon uit haar eerste huwelijk, de liefde van haar leven, die omkwam bij een ongeluk. Dat maakt het extra lastig, ze wil hem niet ook nog verliezen. Diana begint te twijfelen aan zichzelf en aan haar relatie. Dan komt de zomervakantie er aan, maar haar partner kan geen vrij krijgen. Hij moet doorwerken in het restaurant in Utrecht waar hij chef-kok is. Ze besluiten een appartement te huren in hartje Utrecht zodat ze de ochtenden vakantie kunnen vieren voordat hij in de middag weer aan het werk gaat. Voor hun puberende zoon lijkt het ook goed om er even uit te zijn. Maar niets is wat het lijkt en het verleden van Diana lijkt ook nog een rol te spelen. Meer ga ik niet verklappen, dat mag je zelf lezen.

Feelgood of horror?
Ik merkte dat ik vrij snel in het verhaal zat en dacht in eerste instantie dat het een feelgood roman was. Toch was het een intrigerend verhaal waar veel mensen zich in kunnen herkennen. Niet alleen de belevenissen van het puberende kind maar ook de twijfel aan de relatie, is dit nu alles?
Na een paar hoofdstukken volgt de spanning en dan kan je Stikheet niet meer wegleggen. Je wilt weten hoe het in elkaar zit.
Er zijn verschillende verhaallijnen te ontdekken in dit korte verhaal. Die van Diana zelf, waarbij je regelmatig een terugblik krijgt naar haar verleden, het verhaal van haar zoon en van haar partner. Het lijkt veel, maar de hoofdstukken zijn kort en de verhaallijnen komen aan het eind goed bij elkaar. De schrijfstijl is eenvoudig en makkelijk te lezen. Het is dus een prima tussendoortje, maar verwacht geen diepgang. Toch heb ik genoten van het verhaal dat naar mijn mening een mix is tussen feelgood en thriller.

Heaven

Ook verschenen op Boekencast