Recensie: The Witch Haven

Zaterdag, 2 december, 2023

Geschreven door: Sasha Peyton Smith
Artikel door: Laura van de Bult

Een ‘cozy’ mysterie over heksen

Sommige boeken krijgen het voor elkaar om een warm gevoel te geven ondanks de heftige thema’s. Dit geldt ook The witch haven, een boek over vrouwen vriendschappen en de kracht daarvan.

Sanatorium
The Witch Haven gaat over Frances Hallowell, die in 1911 in New York City woont, waar zij als naaister werkt samen met andere meiden. Frances broer is recent vermoord en haar moeder zit in een sanatorium. Vol verdriet werkt Frances hard verder, totdat de eigenaar van de zaak waar ze werkt, haar probeert aan te randen. Frances steekt zonder een schaar vast te hebben, de man in zijn nek steekt. Hij steft.

Frances denkt nu opgepakt te worden door de politie, maar in plaats daarvan komen twee jonge vrouwen haar ophalen om haar mee te nemen naar het sanatorium. Maar het is geen sanatorium.

Heksen
De twee meiden brengen Frances naar een school voor heksen, Haxahaven. Hier leert Frances magie, maar alleen de kleine dingen zoals het leren op tillen van een naald zonder het vast te pakken. In deze lessen heeft Frances helemaal geen zin in.

Foodlog

Frances wil weten wie haar broer vermoord heeft, want hij is op mysterieuze wijze een paar jaar terug gevonden. Samen met een jongen genaamd Finn die bevriend was met haar broer, traint Frances haar gaven om sterker te worden. Ze hoopt uiteindelijk een spreuk te leren waarmee Frances met haar dode broer kan communiceren.

Alleen gevaar ligt op de loer. Een leider van een oude orde wil magische macht over Manhattan hebben, graag met Frances aan zijn zijde. Frances moet keuzes maken. Wilt zij gerechtigheid voor haar broer of wil ze de stad en haar mede heksen beschermen?

Sfeer
The witch haven heeft meerdere sterke dingen. Het boek is goed geschreven. Het is geen moeilijk Engels, maar het omschrijft wel sterk hoe de wereld van 1911 eruit ziet en wat de sfeer is. Op de tweede plaats is de plot en de wereld word neergezet interessant, vooral de heksenschool. De school heeft allemaal regels, zoals dat de leerlingen niet zomaar naar buiten mogen. Ook is het mysterie rond Frances broer spannend.

Op de derde plaats zijn personages in The witch haven boeiend. Frances is iemand die afstandelijk is en veel verdriet met zich meedraagt, maar ook heel lief en slim is. Een paar van de andere heksen op de school krijgen ook hun eigen verhaal in het boek en ieder van hen is uniek. Finn heeft ook een grote rol. Hij is charismatisch en kende Frances broer, waardoor Frances en Finn elkaars verdriet snappen. Ook heeft hij een speciale kracht waarmee hij in Frances dromen kan komen.

Oma
The witch haven is het debuut Sasha Peyton Smith. Het verhaal is geïnspireerd op haar oma, die geboren was voor de tijd dat vrouwen mochten stemmen. De oma verbleef lange tijd van haar adolosentie jaren in een sanatorium in New York. Daar werd ze op haar twintigste verteld, dat ze nog maar zes maanden te leven had. Uiteindelijk werd ze 92. Peyton Smith dacht hoe vreemd het wel niet had moeten zijn om zo eenzaam te leven in zo’n sanatorium. En zo kwam ze zo op het idee van een groep jonge meiden die zo leefde, maar dan heksen.

The witch haven is een uniek, magisch boek dat ‘cozy’ aanvoelt. Het verhaal gaat over vriendschappen, romantiek en een prachtige wereld. Het boek heeft sterke personages en veel mysterie.