Recensie: Thin Air

Zaterdag, 23 maart, 2024

Geschreven door: Kellie M. Parker
Artikel door: Sanne de Jong

Een dodelijke vlucht

Acht uur. Twaalf deelnemers. Eén vlucht. Maar dat is niet wat de deelnemers aan het project van de Bonhomme stichting weten. Zij denken dat ze naar Parijs gaan om een studiebeurs te winnen, maar de reis ernaartoe verloopt heel anders dan verwacht. In dit spannende boek blijkt niet iedereen aan boord van het privévliegtuig zuivere bedoelingen te hebben. Hoeveel deelnemers komen er veilig in Parijs aan?

Strijden voor een studiebeurs
Emily Walters is een van de twaalf deelnemers. Ze heeft zo haar eigen redenen om deel te nemen aan deze wedstrijd en te strijden voor een studiebeurs. Nu haar moeder geen werk heeft en ze in een auto wonen, moet ze de studiebeurs winnen om te kunnen gaan studeren. Dat in tegenstelling tot de andere rijke kostschoolleerlingen die meedoen aan deze wedstrijd. Maar Emily blijkt nog meer geheimen te hebben. Hoe is ze bijvoorbeeld geselecteerd voor deze wedstrijd? Haar gemiddelde is toch helemaal niet goed genoeg?

Kellie M. Parker woont met haar man en vier kinderen in Michigan. Daar schrijft ze boeken over slimme tieners, die meestal nog moeten uitzoeken wie ze zijn en waar ze thuishoren. Naast schrijven houdt ze van tuineren, doe-het-zelfprojecten en bakken. Ze is afgestudeerd in biologie en nautische archeologie, maar schrijven is haar grote passie. Thin Air is haar YA-debuut.

Het idee van dit boek is supertof. Twaalf leerlingen gaan nietsvermoedend naar Parijs. Ze verwachten dat ze een ontspannen vlucht tegemoet gaan. Maar bij de eerste opdracht van de Bonhomme stichting worden er enveloppen met twee waarheden en een leugen uitgedeeld. In de enveloppen zit opeens een handgeschreven briefje, waar stellingen op staan die de deelnemers aan niemand hebben verteld en die ze nooit zouden willen delen. Je voelt aan dat dit niet vanuit de Bonhomme stichting komt. Dit zet het verhaal op scherp. Er blijkt met meer opdrachten geknoeid te zijn, waardoor je het idee krijgt dat iemand een geheime agenda moet hebben. Dit moet wel een van de andere leerlingen zijn. Zou iemand alles voor de studiebeurs overhebben?

Nadat iemand een anafylactische shock krijgt bij het avondeten en kort daarna de eerste dode valt, blijkt er serieus wat aan de hand te zijn. Dit is niet iemand die slechts wat geheimen wil onthullen, er is iemand die tot het uiterste wil gaan om te winnen.

Uitwerking en emoties
Ondanks dat dit idee supergoed bedacht is, had de uitwerking beter gekund. Tot aan de helft van het boek gebeurt er over het aantal pagina’s te weinig, waardoor je niet de spanning voelt die je wilt voelen. Daarnaast hadden sommige emoties van bepaalde personages beter uitgewerkt kunnen worden, waardoor het geloofwaardiger zou overkomen. Als iemand zijn vriendin verliest, wordt hij niet verscheurd door verdriet. Hij gaat zelfs al redelijk snel na deze gebeurtenis weer helpen met puzzelen. Dit was een wat vreemde reactie. Ook hoofdpersoon Emily verandert snel in haar emoties. Aan het begin van de reis is ze nog helemaal verliefd op Dylan, maar na een onverwachte zoen en een paar rare uitspraken, is Liam al snel haar veilige haven geworden. Dit was een redelijk snelle omschakeling, helemaal als je beseft dat de vlucht in totaal maar acht uur duurt.

Ook op het eind van het verhaal had de uitwerking beter gekund. De nasleep is heel kort. Het moment dat ze landen en iedereen op de hoogte raakt van wat er is gebeurd, wordt in een soort vogelvlucht en van een afstandje op anderhalve pagina verteld. Dit had nog als een heftig moment neergezet kunnen worden.

Wie is de moordenaar?
Toch blijf je benieuwd naar wie de moordenaar is, wat de achterliggende motieven zijn en hoe het verhaal in elkaar zit. Je wilt weten hoe het afloopt en daarom lees je zeker door. Emily heeft tijdens het verhaal zo haar eigen verdenkingen, maar als lezer krijg je het gevoel dat dat niet helemaal klopt. Je hebt het idee dat ze verkeerd zit, maar tegelijkertijd weet je ook zelf het antwoord niet. Dat zorgt ervoor dat het tot het eind spannend blijft!

Wat een kleine leuke toevoeging is, is het vliegtuigje bij de start van elk hoofdstuk. Daar is een vliegtuigje op een lijn te zien, waar aan je kan zien hoe ver de reis is en hoelang de vlucht nog duurt.

Leesfragment

—